Coronakrisen, bot mot reklamtrötthet och hur man skapar autentisk marknadsföring föll våra läsare i smaken.
Det har varit ett minst sagt händelserikt år, både här på AgencyMatch och ute i världen. Efter en vår som gick ut på att inte ställa in, utan att ställa om, har vi växlat upp. Vår nya sajt är live, AgencyMatch har förfinats, justerats och förbättrats. Under hösten har databasen vuxit – hundratals byråer har registrerat en profil. Därför kan vi göra bättre matchningar än någonsin!
Nu blickar vi framåt mot nästa år, spända av förväntan och med förhoppning om ett slut på pandemin. Men innan vi säger tack för det här året vill vi ge tips på läsning i mellandagarna.
Här är våra tre mest lästa blogginlägg 2020:
Så kommer du ur krisen starkare än konkurrenterna
Varför lyckas vissa företag bättre än andra i kristider? Och vad kan du göra för komma ur krisen starkare än konkurrenterna?
I en studie av Ranjay Gulati och Nitin Nohria på Harvard Business School analyserades 4700 företags strategier och resultat under tre stora globala recessioner; 1980 – 1982, 1990 – 1991 och 2000 – 2002.
Av alla företag som analyserades var det en liten grupp som stack ut. Den här gruppen – 9% av företagen – blomstrade efter den ekonomiska nedgången. De presterade bättre ekonomiskt än vad de hade gjort innan krisen. Dessutom hade de mer än 10% högre tillväxt och ökade vinster än sina konkurrenter. Vad gjorde de som var så annorlunda?
Reklamtröttheten slår i taket – Ett resultat av kortsiktighet
Trots att forskningen tydligt visar att långsiktig reklam ger bättre effekt än kortsiktig skiftas budgeterna mer och mer mot kortsiktiga initiativ. Samtidigt peakar reklamtröttheten.
Vi startade faktiskt AgencyMatch för att vi var så fruktansvärt trötta på dålig reklam. Ett naturligt utfall av att fler företag samarbetar med rätt byråer borde bli att det görs bättre reklam. Det ger varje fall bättre förutsättningar.
Det är just det vi tror att reklamtröttheten beror på. Inte reklam i sig, utan dålig reklam! Kortsiktig, påstridig och inte alls förankrad i en verklighet som överensstämmer med mottagarens förväntningar.
Så kan du skapa mer autentisk marknadsföring
Varumärken som kan visa att de står för något, att de drivs av ett högre syfte har ett försprång mot konkurrenterna i kampen om dagens unga konsumenter.
Generation Z väljer företag vars värderingar resonerar med de egna värderingarna, något som är viktigt ur både ett marknadsföringsperspektiv och ur ett arbetsgivarperspektiv. Därför måste du börja skapa mer autentisk marknadsföring.
Psst! Du har väl inte missat våra andra guider kring hur du väljer rätt:
Reklambyrå
Kommunikationsbyrå
Contentbyrå
Webbyrå
PR-byrå
Digitalbyrå
Varumärkesbyrå
SEO-byrå
Google Ads-byrå