Google Ads-byrå – Så väljer du rätt

2020-12-15 av Oskar Wennberg

Är du på jakt efter en Google Ads-byrå? Med AgencyMatch matchas dina behov mot hundratals byråer. Du får professionell vägledning för att snabbt hitta de byråer som bäst kan svara upp mot dina krav och ambitioner. För dig som uppdragsgivare är tjänsten kostnadsfri. Klicka här för att komma igång.

Vad gör en Google Ads-byrå? Och vad ska du tänka på när du väljer byrå?

Google Ads (tidigare AdWords), sponsrade länkar bland googles sökresultat, är ofta nödvänigt för att nå de besöksvolymer man behöver för att uppnå sina mål. Det är sällan bara SEO räcker till.

Vad gör en Google Ads-byrå?

Faktum är att ganska få byråer enbart arbetar med Google Ads. Arbetet med Google Ads är oftast bara en av många tjänster som byrån erbjuder.

Processen med att komma igång och arbeta med annonsering på Google kan skilja sig från byrå till byrå, men i stora drag ser det ut såhär:

1. Förståelse för affär och mål

För att kunna ge bra rekommendationer och styra annonseringen i rätt riktning behöver byrån förstå din affär och dina mål. Vilka tjänster eller produkter vill ni marknadsföra? Vad vill ni att besökarna ska göra på er sajt? Vilka är målen med annonseringen?

2. Sökordsanalys

För att driva besökare som är i en viss del av köpresan till rätt landningssida är det viktigt att annonsera på rätt sökord. Du vill helt enkelt att rätt annonser ska visas för rätt personer.

För att komma fram till vilka sökord ni borde satsa på gör byrån en sökordsanalys.

3. Uppsättning av Google Ads-kontot

För att din annonsering på Google ska bli så framgångsrik som möjligt är det viktigt att kontot i Google Ads sätts upp på rätt sätt. Det handlar bl.a om att sätta upp regler för geografi, vilka tider på dygnet annonser ska visas och budget.

Tänk på att kontot bör sättas upp i ditt företags namn så att du har full kontroll och insyn. Det underlättar också om du någon gång skulle vilja byta byrå eller om du vill flytta arbetet med annonseringen inhouse.

Många byråer kan även hjälpa dig att sätta upp Tag Manager, Analytics och andra relevanta verktyg som hjälper dig att samla in data.

4. Annonser

Att skriva annonser som attraherar rätt besökare är en konstform i sig. Med förståelsen för din affär, målgrupp och mål utformar byrån relevanta annonser.

5. Rapportering och optimering

Arbetet med Google Ads bör ses långsiktigt. Genom att löpande analysera datan som samlas in kan byrån hjälpa dig att optimera annonseringen.

Ett vanligt upplägg är att byrån månadsvis rapporterar resultat tillsammans med ett antal förslag på åtgärder för att förbättra resultatet. Genom att ha ett fast arvode för optimering varje månad har du kontroll på kostnaden och ska kunna se resultatet förbättras månad för månad.

Vad ska du tänka på när du väljer Google Ads-byrå?

Att välja rätt byrå för arbetet kan vara en utmaning. Därför har vi samlat några saker som kan vara viktigt att tänka på.

Tänk större

Ofta är det en fördel att ha flera saker samlade under ett tak. Det kortar ned ledtider och du kan komma snabbare framåt. Fundera igenom dina behov en extra gång. Vilka saker kan du mer behöva hjälpa med relaterat till arbetet med Google Ads? Behöver du nya landningssidor dit trafiken ska drivas? Då kan det vara en god idé att försöka hitta en byrå med lite mer bredd.

Håll koll på terminologin

CPO, CPC, programmatic osv. För att lyckas med ditt val av Google Ads-byrå är det viktigt att du har koll på språket. När du ser över dina behov kan du passa på att även se över ditt ordförråd. Det har garanterat uppkommit nya termer och uttryck sedan du valde digitalbyrå senast.

Ha koll på dina mål

För att byråer ska kunna lämna bra och genomtänkta förslag är det viktigt att du har koll på dina mål med annonseringen. Ett av dina viktigaste jobb i byråvalsprocessen är att kommunicera målen på ett tydligt sätt, så att byrån förstår vad det är du vill uppnå.

Psst! Du har väl inte missat våra andra guider kring hur du väljer rätt:
Reklambyrå
Kommunikationsbyrå
Webbyrå
PR-byrå
Digitalbyrå
SEO-byrå

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.