Kommunikationsbyrå - Så väljer du rätt

Kommunikationsbyråer kommer i många olika former. Det är ett brett epitet som innefattar flera olika discipliner inom kommunikation. Vissa är specialiserade på särskilda branscher, andra på specifika discipliner inom kommunikation. Generellt sett har en reklambyrå en kompetensfördelning med tyngd på kreatörer medan en kommunikationsbyrå har mer tyngd på strateger.

Med AgencyMatch matchas dina behov mot hundratals byråer. Du får professionell vägledning för att snabbt hitta de byråer som bäst kan svara upp mot dina krav och ambitioner. För dig som uppdragsgivare är tjänsten kostnadsfri.

Kom igång!



Vad gör en kommunikationsbyrå?

En kommunikationsbyrå befinner sig ofta i gränslandet mellan en PR-byrå och en reklambyrå. Många har ett brett tjänsteutbud som innefattar allt från varumärkesutveckling och grafisk produktion till PR och finansiell kommunikation. I takt med den digitala utvecklingen har också många kommunikationsbyråer anställt webbutvecklare och digitala specialister för att bredda utbudet med flera olika typer av tjänster inom digital kommunikation.

Eftersom kommunikationsbyråers tjänsteutbud ofta är brett är det svårt att generalisera. För olika typer av tjänster använder sig kommunikationsbyråer av olika typer av processer för att komma fram till leveransen.

Men om vi ändå ska generalisera litegrann kan vi säga att det är som med mycket – allt börjar med research. För att en kommunikationsbyrå ska kunna ge dig en bra leverans krävs olika typer av förstudier beroende på vilka målsättningar projektet innebär. Det kan handla om intervjuer med din målgrupp, enkätundersökningar, workshops eller platsbesök för att lära känna din verksamhet.

Så, att välja kommunikationsbyrå är en utmaning. Därför har vi samlat några saker som är viktigt att tänka på inför och under din byråvalsprocess.

Vill du veta mer om hur AgencyMatch fungerar? Klicka här!

Gör din research

Eftersom kommunikationsbyråer kommer i så många olika former och med så olika inriktningar är det viktigt att du gör din research. Utgå från vilka förväntningar och krav du har på vad byrån ska kunna erbjuda och skapa en lista över detta. Sedan kan du börja lägga in ditt uppdrag i AgencyMatch och bli matchad mot hundratals byråer.

Tänk långsiktigt

Just nu kanske du behöver hjälp med din årsredovisning, men vilka behov har du framöver? När du ändå är ute och letar efter en kommunikationsbyrå kan du passa på att täcka in flera olika behov. Det första projektet kan fungera som ett test för att se hur bra ni arbetar ihop och om du har gjort rätt val kan du se fram emot en långvarig relation med en partner som kommer att lära sig din verksamhet och dess behov utan och innan.

Lär känna arbetsgruppen

En karismatisk och säljande projektledare kan charma vem som helst under en byråvalsprocess. Men för att du ska kunna skapa ett riktigt bra beslutsunderlag måste du få lära känna arbetsgruppen. Be byrån att ta med hela den tilltänkta arbetsgruppen när de presenterar sin offert och projektplan. Låt copywritern prata om hur hen ser på sin roll i projektet, AD:n på sin roll osv. Först då kan du börja se framför dig hur det kommer att vara att samarbeta med byrån.

HUR byrån arbetar är minst lika viktigt som VAD man har gjort tidigare

För att ett samarbete ska fungera långsiktigt är det viktigt att dina förväntningarna på hur samarbetet ska fungera överensstämmer med hur byrån arbetar. Fundera därför över vilka dina förväntningar är. Hur involverad vill du vara i arbetet? Hur ska beställningar och leveranser fungera? Vilken detaljnivå behöver du i projektplanen? Vilka personer i arbetsgruppen vill du ha direktkontakt med?

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.