Varumärkesbyrå - Så väljer du rätt

Det som är viktigt att komma ihåg när du läser detta är att det inte bara är du som inköpare av byråtjänster som har svårt att kategorisera byråer. Byrårna själva kämpar med vad de ska benämna sig som eftersom de ofta är multikompetenta och de olika disciplinerna allt mer flyter ihop. Därför ska du inte bli förvånad om varumärkesbyråer kan erbjuda dig mycket mer än bara tjänster inom strategi och design. Inte heller om en reklambyrå kan erbjuda dig många av tjänsterna som en varumärkesbyrå erbjuder.

Med AgencyMatch matchas dina behov mot hundratals byråer. Du får professionell vägledning för att snabbt hitta de byråer som bäst kan svara upp mot dina krav och ambitioner. För dig som uppdragsgivare är tjänsten kostnadsfri.

Kom igång!

Vad gör en varumärkesbyrå?

En varumärkesbyrå, eller branding agency, arbetar kort och gott med att skapa eller forma om varumärken, ladda de med känslor och associationer. Vi har tittat närmre på fem av Sveriges största varumärkesbyråer och deras tjänsteutbud för ett ge dig en uppfattning om vad kärnan i byråernas erbjudanden är. Här har vi delat in tjänsterna i fyra olika kategorier; Research & Insikter, Strategi, Design och Aktivering. 

 

Research & Insikter

För att skapa strategi och design som faktiskt ger önskat resultat krävs insikter. Byrån måste förstå er värld, hur er marknad fungerar, hur målgruppen fungerar och vart ni är på väg. 

För att göra detta har byråerna en rad verktyg i form av olika tjänster, bl.a:

Utöver tjänsterna ovan kan byråerna också göra olika typer av skräddarsydda workshops tillsammans med er för att skaffa sig insikterna de behöver. 

 

Strategi

Dags att omvandla insikter till strategi! Byråernas strategiska erbjudanden är ofta bredare än vad man kan tro. Några av de vanligaste sakerna som byråerna kan hjälpa dig med är:

 

Design

Hur ser ditt varumärke ut? Vad vill ni säga med designen? Den visuella identiteten säger mycket om ditt varumärke och är en naturlig del av varumärkesbyråernas erbjudanden. Många byråer kallar sig därför både för designbyrå och varumärkesbyrå. 

Men design är inte bara visuell identitet. Inom design är några av de vanligaste tjänsterna:

  • Förpackningsdesign
  • UX/UI-design
  • Webbdesign
  • Motion design

 

Aktivering

Okej, så du har gjort din research, satt strategierna och står med en ny fräsch design redo att se dagens ljus. Precis här är det många företag som tappar momentum. Att implementera strategi och design är en konst i sig. Det här har många varumärkes- och design byråer förstått och därför breddat sina erbjudanden med tjänster som har att göra med aktivering av ett varumärke:

Dags att sätta ny färg på ditt varumärke?

Ta genvägen till det perfekta byråsamarbetet!

Läs mer om hur AgencyMatch fungerar

Att tänka på inför ditt val av varumärkesbyrå

Bland byråerna vi har tittat på finns många gemensamma nämnare, men även stora skillnader. För dig som står inför ett byråval är det viktigt att fundera ordentligt kring vad du behöver, både på kort och på lång sikt. 

En snabb googling på ”varumärkesbyrå” gav mig 21 400 träffar. Såklart finns det inte så många varumärkesbyråer i Sverige, men att hitta och välja rätt varumärkesbyrå är inte helt lätt. Det här ska du tänka på:

  • Undvik kreativa pitchar där byråerna förväntas ta fram färdiga förslag. Det inte schysst mot dig själv eller mot byråerna. Förslagen du får in kommer att vara baserade på gissningar och antaganden. Det är alltså dagsform som avgör. Om du ens får in några förslag alls. Det är nämligen många byråer som inte ställer upp på den typen av pitcher och du riskerar då att att missa bra kandidater.
  • Ta fram en tydlig kravprofil som behandlar allt från hårda fakta som byråns storlek, var den ska finnas och priser till mjuka värden som hur de ska arbeta, vilken erfarenhet de ska ha och vad du förväntar dig kring personkemi.

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.