Digital News Weekly – Vecka 13
Google beordrade översättare att inte kalla kriget i Ukraina för ett krig, Instagram lanserade kronologiskt flöde och Twitter lanserar ny GIF-skapare för iOS
Läs våra senaste idéer, tankar och uppdateringar här.
Google beordrade översättare att inte kalla kriget i Ukraina för ett krig, Instagram lanserade kronologiskt flöde och Twitter lanserar ny GIF-skapare för iOS
Flera av Apples tjänster kraschade i måndags eftermiddag, detta kan företag göra för att lugna konsumenter när inflationen stiger och Heineken driver med metaverse när de lanserar världens första virtuella öl.
Rysslands nedstängning av Instagram knäcker ryska influencers, nu är det inte längre okej att mordhota Putin på Facebook och så kan ryssar runda censuren med Twitters nya Tor-tjänst
Kriget i Ukraina prövar marknadsförares förmåga att adressera kriser på ett meningsfullt vis, Ryssland har blockerat Facebook och ett team av digitala marknadsförare använder programmatic ads för att kringgå rysk censur.
Det som händer i Ukraina är fruktansvärt. Ett lands frihet är hotat av en kärnvapenbestyckad supermakt med en galning vid rodret. Människor flyr för sina liv, unga soldater och civila dör. Barn dör. Med det här inlägget ska vi inte på något sätt försöka förflytta fokuset från den humanitära katastrofen som krig innebär. Vi vill […]
Den här veckan väljer vi att fokusera på ett område: kriget i kriget. Rysslands angrepp på Ukraina har chockat världen. Att sociala medier spelar en oerhört stor roll i det pågående informationskriget, kriget i kriget, är ingen hemlighet. Videor från kriget sprids som en löpeld. Att skilja det som är sant från det som är […]
Borde fler varumärken finnas på Roblox? Vet du inte vad Roblox är? Fråga första bästa 10-åring i din närhet. Många (de allra flesta?) vuxna kämpar fortfarande med att förstå vad metaverse egentligen är. Kidsen däremot, de är redan där. Eftersom du som läser detta förmodligen inte tillhör kategorin ”kids” får du en snabb introduktion i […]
Polestar svingade mot konkurrenterna i sin Super Bowl-reklam I sin 30-sekunders reklamfilm under Super Bowl tog Polestar chansen att svinga mot konkurrenterna. I filmen, som heter No Compromises, fick både Volkswagen och Tesla sig en släng av sleven. I filmen visas modellen Polestar 2 upp parallellt med copy som bland annat riktas mot konkurrenterna. “No […]
Snapchats AR-shopping visar framtiden för social commerce Snapchats lansering av uppdaterade funktioner för shopping är ytterligare ett tecken på att sociala medier har en ljus framtid inom e-handel. Initiala tester av en ny “katalogdriven” shoppinglins med återförsäljaren UltraBeauty och makeup-varumärket MAC Cosmetics visade positiva resultat för AR-linser som företag kan länka direkt till sin produktkatalog. […]
Google slog rekord 2021 – Ökade intäkterna med 41% Pandemin har slagit hårt mot många företag men Google och dess moderbolag Aplhabet ökar som aldrig förr. Hela koncernens omsättning uppgick till hisnande 257 miljarder dollar, en ökning med 41% jämfört med förra året. Googles annonsintäkter det fjärde kvartalet landade på hela 61 miljarder dollar. Apple […]