Digital News Weekly – Så reagerar sociala medier-plattformarna på kriget i Ukraina

2022-03-01 av Oskar Wennberg

Den här veckan väljer vi att fokusera på ett område: kriget i kriget. Rysslands angrepp på Ukraina har chockat världen. Att sociala medier spelar en oerhört stor roll i det pågående informationskriget, kriget i kriget, är ingen hemlighet. Videor från kriget sprids som en löpeld. Att skilja det som är sant från det som är falskt är inte alltid helt lätt. Bland sanktioner, brutna diplomatiska kontakter, militärt och finansiellt stöd har även de stora sociala medier-plattformarna reagerat.

Meta

Facebook utnyttjades av Ryssland i det amerikanska valet 2016, vilket är belagt i Mueller-rapporten, och företaget har fått motta rättmätig kritik för detta. Därför kan man anta att de nu är extra mycket på sin vakt. 

Förra veckan begränsade Ryssland tillgång till Facebook eftersom Meta vägrade ta bort varningstexter om att nyheter från rysk statsmedia kan vara desinformation. Meta har svarat med att förbjuda rysk statsmedia från att annonsera på Facebook. 

Meta har även satt samman rysk- och ukrainsktalande team som bevakar trender som kan vara skadliga. 

YouTube

Även Youtube har begränsat rysk statsmedias möjligheter att använda plattformen. De kan inte längre tjäna pengar på sina kanaler och kanalerna är numera inte tillgängliga för användare i Ukraina. Youtube har även plockat bort kanalerna från rekommenderade klipp. 

Twitter

För att säkra ett optimalt informationsflöde och för att viktiga meddelanden från myndigheter obehindrat ska nå befolkningen har Twitter valt att stänga av all annonsering för användare som befinner sig i Ryssland och Ukraina. 

Redan 2019 förbjöd Twitter politiska annonser, så på det området låg de redan steget före utvecklingen. 

Efter att över 45000 delningar skett dagligen från ryska statsmedier har Twitter har också valt att markera dessa tweets för att visa användarna vad som kommer från just ryska staten. 

TikTok

Rapporterna om att rysk desinformation spridits genom TikTok, bl.a till svenska ungdomar, har varit många. Grupper med kopplingar till Ryssland använder appen för att organiserat sprida desinformation. 

Det finns rapporter om att ukrainska TikTok-användare använder appen för att kommunicera ryska trupprörelser till den ukrainska armén. 

Kina-ägda TikTok har ännu inte kommenterat hur plattformen används, men redan nu benämns kriget i Ukraina av vissa som ”TikTok-kriget”. 

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.