Digital News Weekly – Vecka 12

2022-03-22 av Oskar Wennberg

Flera av Apples tjänster kraschade i måndags eftermiddag, detta kan företag göra för att lugna konsumenter när inflationen stiger och Heineken driver med metaverse när de lanserar världens första virtuella öl. 

Flera av Apples tjänster kraschade i måndags eftermiddag

iMessage, Kartor, iCloud Mail, iCloud Keychain, App Stor, Apple Music, Apple TV Plus och Podcaster fungerade dåligt eller låg helt nere under delar av måndagen. 

Även Apples interna butikssystem låg helt nere vilket tvingade personalen att gå back to basics och arbeta med penna och papper. 

Nu ska problemen vara lösta men Apple har ännu inte kommenterat vad problemen berodde på. 

Läs mer här: Apple has resolved the outage affecting iMessage, Apple Music, the App Store, and other services

Detta kan företag göra för att lugna konsumenter när inflationen stiger

Nyckeln för att bibehålla och engagera kunder trots inflationsoro är att reducera risk, inte bara att höja värdet, enligt Kantar. 

Ett exempel är Hyundai som mitt under finanskrisen 2009 introducerade sitt ”Assurance”-program, som hjälpte bilköpare att komma ut leasing- eller låneavtal som det inte längre hade råd med. Programmet hjälpte Hyundai att öka sin affär de kommande åren. Samtidigt minskade bilindustrin som helhet. Alla företag kanske inte kan jobba med den här typen av försäkringar men det visar att det går att tänka utanför boxen. Så, vad kan ditt företag göra för att lugna era kunder?

Läs mer här: What brands can do as inflation adds to consumer woes

Heineken driver med metaverse när de lanserar världens första virtuella öl

Heineken Silver brew kommer bara att finnas på Heinekens virtuella bryggeri Decentraland. På en lanseringsfest kommer gäster att få lära sig hur ölen bryggs medan de får smaska i sig pixlig hummer och kaviar. 

Med budskap som ”Introducing the innovation nobody knew we needed” ironiserar Heineken över   att de själva och många andra företag introducerar produkter i metaverse som egentligen gör sig bäst i verkliga livet. 

Bram Westenbrink, Heinekens globala varumärkeschef, säger såhär till Campaign Asia:

“it is not the best place to taste a new beer. Our new virtual beer, Heineken Silver, is an ironic joke. It is a self-aware idea that pokes fun at us and many other brands that are jumping into the metaverse with products that are best enjoyed in the real world.”

Klicka här för att besöka Heinekens kampanjsajt: Virtual Heineken Silver

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.