Digital News Weekly – Vecka 5

2022-02-03 av Oskar Wennberg

Google slog rekord 2021 – Ökade intäkterna med 41%, Meta (fd Facebook) missar målen – Fritt fall på börsen och Timberland har släppt ett spel som låter användaren uppleva varumärkets historia.

Google slog rekord 2021 – Ökade intäkterna med 41%

Pandemin har slagit hårt mot många företag men Google och dess moderbolag Aplhabet ökar som aldrig förr. Hela koncernens omsättning uppgick till hisnande 257 miljarder dollar, en ökning med 41% jämfört med förra året. Googles annonsintäkter det fjärde kvartalet landade på hela 61 miljarder dollar.

Apple gjorde stora förändringar i sin integritetspolicy förra året. Det ledde till att Facebook, Twitter, Snapchat och Youtube förlorade ungefär 10 miljarder dollar i intäkter. Google har dock inte blivit påverkade på samma sätt eftersom de samlar in sin egen data.

Läs mer om Googles superår här: Google parent company Alphabet broke $200 billion in annual revenue for the first time

Meta (fd Facebook) missar målen – Fritt fall på börsen

Efter att ha rapporterat stagnerande användartillväxt och lägre vinst än förväntat tar Facebooks aktie rejält med stryk på börsen. I skrivande stund har aktien fallit med över 20%.

Analytikerna förväntade sig 1,95 miljarder dagliga aktiva användare men Meta rapporterade 1,93 miljarder. Vinsten per aktie landade på 3.67 dollar jämfört med analytikernas förväntningar på 3,84 dollar.

Även framåt ser det sämre ut. Analytikerna förväntade sig att Meta skulle omsätta 29 miljarder dollar första kvartalet 2022. Meta själva prognostiserar nu snarare 27 miljarder dollar.

Apples integritetspolicy är en av förklaringarna, men även förändrade beteenden hos användarna. Metas kärna är tidslinjen och det är där de tjänar mest pengar på annonsering. Användarna har mer och mer lämnat tidslinjen och spenderar mer tid i t.e.x Reels som är svårare för bolaget att tjäna pengar på.

Läs hela artikeln här: Facebook shares plunge more than 20% on weak earnings, big forecast miss

Timberland har släppt ett spel som låter användaren uppleva varumärkets historia

Timberland har släppt ett spel, en digital upplevelse, som bjuder in fans till en resa genom varumärkets historia genom en mix av berättelser, konst, musik och människor.

Användaren ska samla på brickor medan de reser genom fem kapitel för att låsa upp det sista kapitlet och träda in i framtiden. Man får utforska 15 olika miljöer, bland annat Timberlands första fabrik i New England, Londons ravescen och en italiensk piazza. Spelare som slutför resan får delta i en tävling där de har chans att vinna en rad olika priser.

Testa spelet här: Timbs Trails by Timberland

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.