Här har vi sammanställt våra mest lästa och omtyckta blogginlägg från förra året. Vilket är din favorit?
Guide: Så skriver du en riktigt bra brief
En bra brief är är ditt viktigaste verktyg när du ska kommunicera vad du vill åstadkomma till byrån. En genomtänkt och strukturerad brief kommer att spara dig både tid och pengar. Men en brief som hafsas ihop riskerar att få projektet på helt fel köl. I den här guiden ger vi dig tips och idéer kring hur du skapar en riktigt bra brief.
Klicka här för att läsa hela inlägget.
3 tillvägagångssätt för att mäta varumärkeskännedom
Byron Sharp har spenderat årtionden med att studera vad som faktiskt fungerar inom marknadsföring och försäljning. Enligt honom är just varumärkeskännedom en av de viktigaste faktorerna som faktiskt driver försäljning. Genom sin forskning har han kunnat visa att företag med högre varumärkeskännedom också har en större andel av marknaden och att deras kunder dessutom handlar oftare.
Att ha koll på i vilken utsträckning människor känner till ditt varumärke och hur det pratas om det är grundläggande för att bygga varumärket långsiktigt. Utan dessa slutsatser är det svårt att veta vilken strategisk approach du ska ha och vilka åtgärder du behöver vidta.
Klicka här för att läsa hela inlägget.
Hållbarhet – Detta förväntar sig konsumenter av företag
Kantars Sustainability Sector Index visar konsumentattityder gentemot en hållbar livsstil i 32 länder. Sverige är ett av länderna som är med och rapporten är baserad på över 30 000 intervjuer. Här har plockat ut några godbitar från rapporten.
Klicka här för att läsa hela inlägget.
Tre tips för att hålla varumärket relevant
Vad är varumärkesrelevans? Varför är det viktigt? Och hur ska du göra för att säkerställa att ditt varumärke är relevant för målgruppen? Det tar vi reda på här!
I ett allt mer intensivt marknadsföringslandskap kämpar företag med att sticka ut i bruset genom differentiering. Fokus ligger mycket på vad som skiljer bolaget från dess konkurrenter, snarare än på vad som faktiskt är relevant för målgruppen. Och det kanske inte är så konstigt. Det är lätt att få tunnelseende och glida iväg från varför man egentligen finns till som bolag. Men för kunderna är det alltid lika tydligt. De dras till relevans, dvs. saker som de känner en känslomässig anknytning till.
Klicka här för att läsa hela inlägget.
Så kommer du ur krisen starkare än konkurrenterna
Varför lyckas vissa företag bättre än andra i kristider? Och vad kan du göra för komma ur krisen starkare än konkurrenterna?
Skenande inflation, stigande räntor, energikris, en riktigt sur börs och krig i Europa. Tiden efter pandemin har sannerligen inte blivit den fest vi alla hoppades på. Men mitt i allt det här är det samtidigt oerhört viktigt att blicka framåt, att inte stanna upp. Och för att kunna blicka framåt ska vi börja med backa bandet. Hela vägen tillbaka till 2010. För där i historien finns lärdomar som är högst relevanta att återkomma till just nu.