Ett väldigt bra samarbete!
– Jag hittade AgencyMatch via Google när jag sökte efter byråer i Stockholm. Sättet som AgencyMatch presenterades på hemsidan samt den professionella dialogen vi hade med projektledaren fick mig att använda tjänsten, säger Alexander Arnesen, Business Developer på Sprell.
– Jag upplevde samarbetet som väldigt bra. Ni var också bra på att följa upp processen. Jag kan inte säga att jag saknade något i samarbetet.
Trevliga, nyfikna och öppna möten
Byråerna som bjöds in fick ta del av en anonymiserad uppdragsbeskrivning. Eftersom vi i detta skeda kontaktar ett relativt stort antal byråer har vi valt att för kundens skull inte gå ut med namnet. Men uppdragsbeskrivningen beskriver kundens verksamhet och behov samt förutsättningarna för processen tillräckligt noggrant för att byråerna ska kunna ta ställning till huruvida uppdraget är intressant för dem eller inte.
– Underlaget vi fick var välformulerat och processen kändes genomtänkt och effektiv. Det poängterades vad den potentiella uppdragsgivaren var ute efter och vi fick även information om vad vi förväntades leverera vid kommande möten. Även om kunduppdraget var anonymt i ett första steg, var vi relativt säkra på vad vi skulle presentera. Det kändes tryggt. Jag har också fått intryck av att AgencyMatch ser att det personliga mötet och matchningen mellan kund och byrå är avgörande för att påbörja ett lyckat samarbete, istället för att byrån försöker träffa rätt med kreativa lösningar i ett ofta för tidigt skede. Det upplever vi som både sympatiskt och realistiskt, säger Anna Brandt Elfström, copywriter och partner på Futurniture.
Anna upplevde processen som noga uttänkt och väl förankrad, både hos dem och Sprell. Det satte rätt förväntningar inför mötena.
– De kundmöten vi hittills genomfört via AgencyMatch har varit väldigt trevliga och präglats av nyfikenhet och öppenhet, kanske beroende på att båda parter vet att AgencyMatch har gjort ett första urval. Vi borde helt enkelt gilla varandra.
LÄS MER: Knodd valde sin nya PR-byrå med AgencyMatch
Sprell sökte en byrå i Stockholm som delade deras värderingar och som kunde svara upp mot bolagets höga ambitioner för lanseringen i Sverige. Det var mycket som skulle klaffa och därför behövdes en byrå med både bredd och spets.
– Erfarenheten av retail och att Futurniture val väl förberedda inför sina presentationer gjorde att vi valde dem. De hade också glimten i ögat, humor och självdistans vilket vi uppskattade, säger Alexander Arnesen.
Efter noga övervägande blev det alltså Futurniture som Sprell valde som sin nya byrå. Anna och Futurniture är väldigt glada över sin nya kund!
– Vi är superglada över att få jobba med en så trevlig och målmedveten kund som Sprell. Att hitta dem hade nog varit svårt på egen hand, särskilt då de kommer från Norge, och processen gick snabbt. Vi ser fram emot att introducera deras butiker och varumärke för en svensk publik, och hoppas på ett mångårigt samarbete.
En effektiv och träffsäker matchning
Sebastian Holm, VD och projektledare på AgencyMatch ger sin syn på processen.
– När Sprell kom till oss var det bara några veckor kvar till att första butiken i Sverige skulle öppna. Därför behövde de röra sig snabbt framåt med att anpassa den norska positionerings- och varumärkesstrategin till den svenska marknaden. Därefter behövde de vidare hjälp med att översätta och anpassa kommunikationen i olika kanaler till den svenska marknaden för att tillsammans med byrån planera och genomföra en lyckad etablering.
– Genom vår effektiva och träffsäkra matchningsprocess kunde vi snabbt få fram fem riktigt starka byråkandidater som alla kunde svara upp mot Sprells behov. Sprell valde att träffa alla fem byråer innan de till slut valde Futurniture. Nu ska det bli väldigt kul att följa Sprells och Futurnitures resa tillsammans!