Systecon hittade Sköna genom AgencyMatch

Med en nischledande programvara och med kunder över hela världen behövde Systecon en byrå som kunde ta design,
kommunikation, innehåll och inbound marketing till nya höjder. Systecon beskrev sina behov i AgencyMatch och matchade
sedan med fyra olika byråer. Efter att ha träffat och jämfört byråerna valde Systecon byrån Sköna. Här berättar Oskar Tengö på Systecon och Anna Andersson på Sköna om byråvalsprocessen.

Hoppades att det skulle finnas en tjänst som AgencyMatch!

– Vi hoppades att det skulle finnas en tjänst som AgencyMatch eftersom det är jättesvårt att börja leta efter byråer från grunden själv. När en kollega googlade efter byråer hittade hon er, säger Oskar.

– Samarbetet med AgencyMatch var väldigt proffsigt. Det gick snabbt och enkelt att fylla i våra behov på hemsidan, ni förstod snabbt vad vi var ute efter och vägen framåt passade oss bra. Utmaningen för ett relativt litet mjukvarubolag som ändå har kunder och användare över hela världen, och som dessutom är under snabb utveckling och expansion, är att man alltid har ont om tid. Det dyker hela tiden upp nya saker som kräver fokus. Därför tyckte jag att det var jättebra hur projektledaren på AgencyMatch tog ansvar för att driva processen framåt och i mål.

Oskar Tengö, Director Business Development på Systecon Group

Oskar berättar att de först var lite oroliga när de bara matchade med fyra byråer. 

– Men vi förstod ganska snabbt att det faktiskt är ganska få byråer som kan svara upp mot våra krav. Urvalsprocessen och förarbetet som AgencyMatch gjorde var väldigt effektivt, vilket visade sig i våra möten med byråerna. Byråerna var relevanta för oss och de hade fått bra input av er inför mötena. 

Anna Andersson, General Manager på Sköna berättar vidare.

– Vi upplevde hela urvalsprocessen som mycket tydlig och uppskattade hur den lades upp steg för steg med initiala förkvalificerande frågor följt av konversationer med Systecon där vi kunde fördjupa förståelsen för deras situation och behov och utifrån det diskutera fram projektets omfattning.

 

Skönas energi och profil passade perfekt

– Vi valde Sköna av flera olika anledningar; de hade rätt energi, de gick igång på det vi pratade om och vi fick en bra respons. Deras Silicon Valley-profil passade oss väldigt bra eftersom USA är en huvudmarknad där vi växer snabbt, och där behövs mer amerikansk djärvhet och mindre svensk ödmjukhet. Sen tyckte vi också att de utstrålade stor professionalism! De hade ett tydligt strategiskt tänk, fokus på affärer och vad som ska åstadkommas med marknadsföringen, säger Oskar.

Anna håller med om att matchningen var bra.

– I och med vår expertis inom varumärkesbyggande för B2B-företag i kombination med en långvarig erfarenhet av att skala företag på den amerikanska marknaden så visade sig Sköna vara en bra match för Systecon, och vi kände direkt att de var ett team vi ville jobba med!

Anna Andersson, General Manager, Sköna

Från början var Systecons tanke att börja skapa innehåll och marknadsföring direkt. Men efter diskussioner med Sköna insåg de att det behövdes ett mer grundläggande strategiarbete för att slutresultatet skulle bli så bra som möjligt. 

– Därför har vi börjat med att göra en brand refresh och tagit fram en ny brand blueprint som baserar sig mycket på det som redan fanns men som vi har vridit om lite. Vi har även byggt ett messaging framework och creative direction med det som utgångspunkt. Sköna har baserat detta på en gedigen analys, och intervjuer med inte bara nyckelpersoner på Systecon, utan även med representanter och kunder runt om i världen. Det har gett oss en bra grund för det fortsatta arbetet och en hel del nya insikter om hur vi ska nå ut med vårt budskap.

– Samarbetet med Sköna fungerar jättebra! De har brytt sig mycket om att verkligen förstå Systecon, vårt erbjudande och vår marknad. De är lätta att jobba med och har överträffat våra förväntningar hittills. Nu ska det bli spännande att se hur vi kan omvandla det strategiska arbetet i marknadsföring som genererar affärer!

Ett exempel på resultatet av samarbetet mellan Sköna och Systecon

Detta är Systecon

Systecon hjälper kunder över hela världen till kostnadseffektiv Life Cycle Management, med sin världsledande programvara Opus Suite och metoder som har förfinats i drygt 50 år.

Besök Systecons hemsida

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.