5 steg mot smartare kommunikationsstrategi

2021-05-21 av Oskar Wennberg

Kommunikationsstrategi och kommunikationsavdelningarna som hanterar företagens corporate reputation har fått stå i rampljuset under pandemin. Samtidigt har vikten av digitala kanaler accelererat, med nya kanaler och plattformar.

Tidigare i år intervjuade Kantar över 700 yrkespersoner på inhouse-avdelningar och 6000 privatpersoner runt om i Västeuropa för att analysera nyhets- och mediekonsumtion. Analysen har landat i 5 steg mot smartare kommunikationsstrategi. 

1. Dags att lyssna på mer än instinkt?

Kommunikationsavdelningarna överskattar hur lång tid förändringen av mediekonsumtionen faktiskt tar. Hypen överträffar verkligheten!

På frågan om vilka kanaler som har blivit viktigare de senaste åren rangordnar privatpersonerna kanalerna såhär:

  1. TV-nyheter
  2. Nyhetssajter och tidningar
  3. Sociala medier
  4. Sökmotorer
  5. Radionyheter

Kommunikationsavdelningarna är å sin sida av en annan uppfattning: 

  1. Sociala medier
  2. Influencers
  3. Nyhetssajter och tidningar
  4. TV-nyheter
  5. Podcasts

Två tydliga exempel på hur fel ute kommunikationsavdelningarna är i sin uppfattning av hur mediekonsumtionen har utvecklats är influencers och podcasts. 52 % av de tillfrågade på kommunikationsavdelningarna uppgav att de tror att personer i deras målgrupp konsumerar mer innehåll från influencers. Motsvarande siffra för podcasts är 43%. Men, när privatpersonerna själva fick svara visade det sig att bara 7% har ökat sin konsumtion av innehåll från influencers och 5% lyssnar mer på podcasts. 

2. Navigera den komplexa interaktionen mellan nyhetskanaler och nyhetssamlare

Även om förtroendet för etablerade nyhetsmedier har fått sig en törn de senast åren så litar folk fortfarande mer på TV och tidningar än på sociala medier. 

Men vad händer med förtroendet för en nyhet från etablerade medier som delas i sociala medier eller via en aggregator som Google News? Kantars studie visar att förtroendet för nyheten sjunker.  Detta måste du som arbetar med PR fundera över och säkerställa att dina budskap når fram, även  i kanaler med lägre förtroende. 

3. Hitta storyn i bruset: balansera taktik och strategi

Tillgången till data har exploderat med utvecklingen av digitala kanaler. Men vilken data är egentligen relevant? Att hitta rätt data och att faktiskt kunna dra vettiga slutsatser är den stora utmaningen. 

45% av de tillfrågade yrkespersonerna i studien menar att data kommer att bli viktigare för kortsiktiga, taktiska beslut de närmste åren. För de mer långsiktiga, strategiska besluten angav 59% att de tror att data kommer att spela en större roll i framtiden. 

Studien visar också på fyra utmaningar för kommunikationsstrategi den närmsta framtiden:

Minskat förtroende för media (52%)

Minskande journalistkår och content teams (50%)

Ett mer polariserat samhälle (40%)

AI och algoritmer som driver distribution av nyheter (36%)

4. Kompromissa inte! Kvalitet och snabbhet är avgörande

Med en ökande tillgång till data och fler automatiserade beslut i kommunikationen gäller det att ha hög kvalitet på sin data. 33% anser att låg datakvalitet är det största hindret för framtida strategier. 

När yrkespersonerna i studien fick ranka de viktigaste faktorerna relaterade till data blev svaren:

  1. Högkvalitativ data som går att lita på (78%)
  2. Realtidsleverans av data (68%)
  3. Möjlighet att integrera data för att mäta ROI och impact (67%)

Få ut kraften ur din data – strategiskt och säkert

Genom insikter kan varje organisation ta bättre beslut. När det kommer till kommunikationsstrategi handlar insikterna om att upptäcka sanningarna som visar på effekten av din strategi. Både kommersiellt och varumärkesbyggande. 

Såhär säger kommunikationsproffsen i studien att de kommer att använda data för att skapa sina strategier:

  1. Möjlighet att integrera data för att mäta ROI och impact (67%)
  2. Förstå hur och var PR påverkar säljtratten (48%)
  3. Benchmarka mot konkurrenters aktiviteter (40%)

Samtidigt som tillgången till data har skapat enorma möjligheter finns också utmaningar. Särskilt kring säkerhet och integritet. 21 % av yrkespersonerna såg integritet som en stor utmaning kopplat till sin strategi. 

Vill du läsa hela rapporten? Här kan du ladda ner den!

Välj rätt byrå för din kommunikationsstrategi

Dags för ny kommunikationsstrategi? För att verkligen lyckas behöver du såklart rätt byrå! Här har vi samlat tips på hur du väljer:

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.