Ett varumärke och hur det uppfattas består av allt som ett företag gör, både avseende kommunikation och beteende. För att styra arbetet med hur ett varumärke uppfattas samlas varumärkens innehåll i det som kallas varumärkesplattform.
Att skapa en väl genomarbetad varumärkesplattform, som baserar sig på research, fakta och insikter kring hur ni uppfattas och var ni bör positionera er på marknaden är grundläggande för varje företag som vill lyckas med sin kommunikation. Plattformen hjälper er inte bara när ni ska skapa kommunikation utan vägleder också personalen i sitt dagliga arbete, om den är rätt utformad och implementerad i organisationen.
Vad innehåller en varumärkesplattform?
Affärsidé – Hur ska vi generera vinst? Beskriver vad det är med er idé som skapar ett mervärde för era kunder, er marknad, er affärsmodell och er USP (Unique Selling Point)
Vision – Vad vill vi uppnå? Beskriver ett långsiktigt mål som ni vill uppnå och det som är er gemensamma strävan.
Mission – Vad är syftet med verksamheten? Beskriver vad ni gör, för vem ni gör det och varför ni gör det.
Kärnvärden – Vad är själva essensen i varumärket? Beskriver de värderingar som ni alltid bär med er och som vägleder er i det dagliga arbetet. För att era kärnvärden ska bli mer än 3-4 ord på hemsidan är det viktigt att beskriva vad appliceringen av era kärnvärden innebär i praktiken.
Varumärkeslöfte – Vad kan målgruppen alltid förvänta sig? Beskriver ert åtagande gentemot era kunder och bör därför vara något som är viktigt för er målgrupp.
Positionering – Vilken plats ska vi ta i vår målgrupps medvetanden? Vad är det som särskiljer oss från våra konkurrenter? Vi har skrivit mer om just positionering här: Vad är positionering och varför är det så viktigt?
Tonalitet – Hur ska vi uttrycka oss? Beskriver de ord ni använder och hur ni ska tala till er målgrupp för att uttrycka de känslorna ni vill förmedla.
Dags att ta ditt varumärke till nästa nivå?
Varumärkesbyråer, kommunikationsbyråer, reklambyråer, fullservicebyråer m.fl arbetar med utveckling av varumärken och plattformer. Därför krävs mycket research och förberedelser för att identifiera just den byrån som är rätt för er.
Som tur är har vi redan gjort mycket av den researchen och samlat i vår byrådatabas. Därför kan vi både snabbt och effektivt hitta rätt kandidater till ditt byråval.