Fyra siffror som visar varför du ska satsa på visuell identitet

2023-03-28 av Oskar Wennberg

Fundera över dina favoritvarumärken. Hur ser de ut? Vilka färger använder de? Hur ser deras logos ut? Varför är deras visuella identitet så minnesvärd? 

Den visuella identiteten är en bärande del i att skapa varumärkeskännedom och varumärkesigenkänning. Det är ingen slump att de globala jättebolagen lägger så mycket tid och pengar på att kontinuerligt uppdatera sina visuella identiteter. För att fortsätta vara relevant är det viktigt att förnya sig i takt med att omvärlden förändras. Era produkter och tjänster utvecklas säkert också och den visuella identiteten måste spegla företagets utveckling. 

Här har vi samlat fyra anledningar till att verkligen satsa på en genomtänkt visuell identitet. Siffrorna visar tydligt varför design spelar så stor roll och skillnaden som det faktiskt kan göra på sista raden.

Det är 81% högre sannolikhet att konsumenter minns ett varumärkes färg än dess namn

Reboot skapade fem påhittade varumärken med namn, färger och logotyper och lät en testpanel studera varumärkena i 10 minuter. 78% mindes varumärkenas primära färger men bara 43% mindes namnen. 

Färger är avgörande och kan öka varumärkesigenkänning med 80%

Känner du igen någon av paletterna på bilden här nere? Samma bolag, Reboot, visade de här paletterna för 2500 konsumenter och frågade om de kunde gissa vilket varumärke respektive palett tillhör. 

Högst varumärkesigenkänning hade Google med hela 91%. Ikea kom också högt upp på listan med 67% igenkänning. 

Olika färger skapar också olika associationer. Blått associeras exempelvis med professionalism och stabilitet. Kanske inte så konstigt att det är den mest populära färgen bland Fortune 500-företagen.

55% av första intrycket är visuell identitet

Alla vet att det är viktigt att göra ett gott första intryck. Amerikanska handelskammaren har studerat det här och kommit fram till att 55% av det vi uppfattar som första intrycket består av vad vi ser. Vill du göra ett gott första intryck gäller det alltså att designen tilltalar din målgrupp!

En enhetlig upplevelse av varumärket ökar intäkterna med 23%

Enligt Forbes ökar intäkterna med 23% om varumärket presenteras på samma sätt i alla kanaler. Detta är också det svåraste att lyckas med. Det kräver först och främst en genomtänkt varumärkesplattform och visuell identitet. Men det räcker inte. Att lyckas implementera dessa på webbplatsen, i sociala medier, annonser, förpackningar, nyhetsbrev osv. är en stor utmaning som kräver både planering och skicklighet.

Dags för ny visuell identitet?

Om du känner att det börjar bli dags att se över den visuella identiteten har du hamnat helt rätt. Vi kan hjälpa dig att snabbt komma i kontakt med design- och varumärkesbyråer som matchar mot just dina specifika behov och som kan ta ditt varumärke till ny höjder. Läs mer här. 

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.