Vad är varumärkesrelevans? Varför är det viktigt? Och hur ska du göra för att säkerställa att ditt varumärke är relevant för målgruppen? Det tar vi reda på här!
Vad är varumärkesrelevans?
I ett allt mer intensivt marknadsföringslandskap kämpar företag med att sticka ut i bruset genom differentiering. Fokus ligger mycket på vad som skiljer bolaget från dess konkurrenter, snarare än på vad som faktiskt är relevant för målgruppen. Och det kanske inte är så konstigt. Det är lätt att få tunnelseende och glida iväg från varför man egentligen finns till som bolag. Men för kunderna är det alltid lika tydligt. De dras till relevans, dvs. saker som de känner en känslomässig anknytning till.
Samtidigt är differentiering såklart också viktigt. Det är omöjligt att vara relevant för målgruppen om varumärket bara uppfattas som ett i mängden. Men det får inte bli differentiering bara för sakens skull. Det måste vara baserat på sådant som är meningsfullt för målgruppen. För att sticka ut ur mängden måste ni göra saker som är relevanta, kunna kommunicera på vilket sätt ni är relevanta och vad som gör er unika på marknaden.
Varumärkesrelevans är alltså ett varumärkes förmåga att skapa känslomässiga band till sin målgrupp baserat på vad de behöver och vill ha. Varumärken som är relevanta är de som kan erbjuda lösningar på sina kunders problem och möta kundernas förväntningar.
Så hur håller man sig relevant? Här kommer tre tips!
Applicera era kärnvärden på aktuella händelser
Omvärlden förändras snabbt och ett knep för att vara relevant är att applicera sina kärnvärden på aktuella händelser. Detta kunde vi se många konkreta exempel på under pandemin.
Ni bygger ert varumärke genom att berätta er story. Era kärnvärden förändras inte, men hur de relaterar till er målgrupp beror på i vilken kontext de placeras. Den här strategin är nästintill outtömlig eftersom världen kommer att fortsätta förändras.
Prata med era kunder regelbundet
Det låter kanske självklart att man ska prata med sina kunder. Men förvånansvärt många missar den här möjligheten. Ingen vet ju bättre vad era kunder vill ha än kunderna själva. Sätt ihop fokusgrupper och träffa era kunder regelbundet. Ta reda på vilka problem de upplever och hur de skulle vilja att ni löser problemen. Ta reda på hur de ser på sin omvärld!
Du kan också använda sociala medier för att ställa frågor till målgruppen. Upplever människor att ni är genuint intresserade av vad de tycker och tänker kommer ni att få genuina svar. Engagemanget ni visar har också ett egenvärde i sig, utöver att svaren hjälper er att utveckla verksamheten.
Fokusera på upplevelsen
Tänk på hur många olika sätt människor i er målgrupp möter kommer i kontakt med ert varumärke. I en annons på Facebook, i chatten på er hemsida, på butikshyllan, genom känslan av att öppna en av era förpackningar. Listan kan göras väldigt lång. Alla de kontakterna skapar tillsammans upplevelsen som er målgrupp har av ert varumärke. Därför är alla kontakter viktiga! För att ni ska upplevas som relevanta måste ni också leverera en konstant relevant upplevelse genom alla kontakter.
Vi har tidigare skrivit om hur viktigt det är att varumärket, dess värderingar, image och budskap är konsekvent i alla touchpoints. Era kunder uppskattar det och det har visat sig öka intäkter med hela 33%!