Digital News Weekly – Vecka 45

2021-11-08 av Oskar Wennberg

Facebook tar sats inför julhandeln, Airbnb drar in storkovan på sitt varumärkesbyggande och Zoom testar annonser. Här är veckans Digital News.

Facebook utökar liveshopping inför julhandeln

Med julhandeln runt hörnet utökar Facebook sitt liveshoppingerbjudande. Fler än nånsin planerar att e-handla sina julklappar i år och det ser Facebook som en möjlighet att stödja sin funktion för liveshopping. Detta blir, enligt Facebooks product marketing lead Kate Gronso, deras största liveshoppingprogram hittills.

“For shoppers this holiday season we hope our live shopping programming can provide an easier way to purchase gifts without having to make a trip to the store.”

Kate Gronso, product marketing lead på Facebook

Även YouTube storsatsar på liknande funktionalitet och konsultbolaget Wunderman Thompson uppskattar att försäljningen via live-streaming kommer att uppgå till 500 miljarder dollar 2023.

Läs mer här: Facebook expands live shopping offering to prepare for a bustling holiday season

Airbnb gör sitt starkaste kvartal nånsin efter fokus på varumärkesbyggande

Lättade restriktioner har såklart inte varit negativt för Airbnb, men de själva menar att skiftet från tyngd på performance marketing till varumärkesbyggande ligger bakom bolagets starkaste kvartal någonsin. Nettointäkterna blev 213% högre än motsvarande kvartal 2019, innan pandemin.

Under pandemin drog Airbnb ner kraftigt på sin annonsering, mest på performance marketing, men märkte knappt av en minskad trafik. Istället har Airbnb nu lanserat sin största varumärkeskampanj på fem år, “Made by Hosts”.

Läs mer här: Airbnb optimised marketing strategy

Zoom testa annonser i gratisversionen

Annonser i Zoom? Det är inte så illa som det låter. Ditt videomöte kommer alltså inte att avbrytas av en reklampaus. Istället kommer annonser att visas i browsern efter att ett möte avslutas. Som gratisanvändare kommer du bara att se annonser om du ansluter till ett möte som startats av en annan gratisanvändare.

Zooms CMO Janine Pelosi menar att de är tvungna att införa annonser för att fortsatt kunna erbjuda sin robusta plattform gratis.

“This change ensures that our free Basic users are able to continue connecting with friends, family, and colleagues with the same robust platform we have always offered.”

Janine Pelosi, CMO på zoom

Samtidigt försäkrar Zoom att de inte kommer att använda innehåll från möten, webinars eller meddelanden för att rikta annonser.

Läs hela artikeln här: Zoom is testing showing ads to free users

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.