Digital News Weekly – Vecka 46

2021-11-16 av Oskar Wennberg

Kinesiska e-handelsrekord under Singles Day, Clubhouse lanserar ny funktion och Nikes medlemsprogram i centrum för strategin.

Kinesiska e-handelsjättar slog rekord under Singles Day

Tidigare varade Singles Day i 24 timmar, men som så många andra liknande events har det nu förvandlats till en flera dagar lång rea som tar slut vid midnatt 11 november. JD.com startade sin rea i slutet av oktober och Alibaba drog igång i början av november. Att man har förlängt rean bidrar såklart till att öka försäljningen.

Alibaba sålde totalt för 84.54 miljarder dollar under de 11 dagarna, en ökning med över 8% från i fjol. JD.com kom upp i 54.6 miljarder, en ökning med hela 28% jämför med förra året.

Läs hela artikeln här: https://www.cnbc.com/2021/11/12/china-singles-day-2021-alibaba-jd-hit-record-139-billion-of-sales.html

Clubhouse lanserar ny funktion: Replay

Clubhouse lanserar äntligen det som alla användare har gått och väntat på. Replay gör det möjligt att spela in samtal i ett rum för att lyssna vid ett senare tillfälle. Replay har också ett antal smarta egenskaper. I andra podcast-appar är du ofta begränsad till att hoppa 15 eller 30 sekunder framåt, eller spola manuellt. Med Replay kan du istället hoppa direkt mellan olika talare med ett enkelt knapptryck och hamna precis där du vill.

Skaparna kan också ladda ner filen, redigera hur de vill och dela i andra kanaler.

Läs med här: https://blog.clubhouse.com/clubhouse-replays-room-recording/

Så tänker Nike kring sitt digitala ekosystem

Nike använder digitala tjänster för att skapa en upplevelse som suddar ut linjen mellan det digitala och det fysiska.

I centrum för Nike’s strategi står deras medlemprogram, som i dagsläget har över 300 miljoner medlemmar. Data är nyckeln för bolagets förmåga att hålla kvar kunderna i sin egen miljö. Nike använder medlemsdatan för personalisera sina kunders upplevelse genom att rekommendera produkter eller innehåll i sina träningsappar.

Ett exempel som Nike själva lyfter fram är ett samarbete med artisten Megan Thee Stalion. Nike skapade wellness- och träningsinnehåll tillsammans med artisten. Samtidigt lanserades artistens egen kollektion av träningskläder som kunderna kunde köpa.

Nike executives pointed to a recent collaboration with Megan Thee Stallion as a prime example of what kind of connections they’re trying to drive: The athletics retailer created wellness and workout content with the artist for its training apps, then also created a curated collection of apparel with her that customers could shop.

Såhär säger Steve Scarpetta, vice president och general manager of Nike Direct Digital Commerce för Nordamerika:

“If a member engaged with us through one of Megan’s workouts, we could immediately connect her to the inspirational story or curated looks on our commerce channels.”

Läs hela artikeln här: https://www.marketingdive.com/news/how-nike-execs-think-through-its-digital-ecosystem/609965

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.