Digital News Weekly – vecka 44

2021-11-01 av Oskar Wennberg

Idag är det premiär för vår veckovisa följetong Digital News Weekly. Här kommer vi att samla intressanta nyheter om digital marknadsföring, tech och annat spännande från veckan som gått. Häng med!

Facebook -> Meta

Veckans största nyhet var onekligen Facebooks re-branding. Det hade ryktats ett tag och i torsdags meddelade Mark Zuckerberg att bolaget döps om till Meta. Samtidigt passade man på att döpa om VR-varumärket Occulus till Meta Quest. Reaktionerna på re-brandingen har varit många. Ett PR-trick för att klippa banden till det negativa som varit? Eller ett förtydligande om vad vi kan förvänta oss i framtiden?

“‘Meta’ refers to the next big possible paradigm shift, Web3, with the metaverse as the next frontier. However, with all of the recent revelations from the whistleblowers regarding Facebook’s singular focus on profits over consumer and societal safety, it’s unlikely to change the current narrative around Facebook.” -Michael Nevins, chief marketing officer at Smart

Michael Nevins, chief marketing officer at Smart

Läs fler reaktioner och analyser här: https://www.thedrum.com/news/2021/10/28/real-time-industry-reactions-meta-facebook-s-big-rebrand

Så mycket kostar integriteten plattformsjättarna

I april rullade Apple ut sin nya integritetspolicy som ger användarna mer kontroll över vilken data man delar med sig av till olika appar. Nyheten sände något av en chockvåg genom den digitala marknadsföringsvärlden eftersom den nya policyn gör det svårare att skapa riktad annonsering. 

Bland de som förlorat mest på policyn finns Snap, Facebook, Twitter och YouTube. Enligt Financial Times beräknas bolagen ha förlorat nästan 10 miljarder dollar i intäkter bara under andra halvåret 2021.

Läs mer här: https://gizmodo.com/apples-privacy-policy-cost-snap-facebook-twitter-and-1847971994

Emotionellt intelligenta annonser?

Lexus har tagit personalisering till en ny nivå med vad de kallar för ”emotionally intelligent advertisement”.

I kampanjen för den nya modellen ES Self-Charging Hybrid används ansiktsigenkänning för att läsa av tittarens känslor och göra små anpassningar av annonsen i realtid. 

“As consumers are seeking more personalized experiences from brands, we wanted to explore the usage of AI to make advertising that responds to the viewer. It’s a first step to show how small, real-time changes to the ad can have a positive impact on how you feel.”

Spiros Fotinos, director of Lexus Europe

Läs hela artikeln här: https://www.marketingdive.com/news/lexus-takes-personalization-to-new-level-with-emotionally-intelligent-ad/609071/

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.