Ditt företag har säkert en hel hög med fina värdeord. Om det är någon gång ni ska plocka fram värdeorden, fundera över vad de verkligen betyder och omvandla de till handling så är det nu.
Det finns till och med företag inom hotellbranschen som lyckas med varumärkesbyggande kommunikation just nu. Trots att flygplatserna världen över i princip gapar tomma.
En studie som nyligen genomfördes av Kantar visar att bara 8 %, av de 35 000 konsumenterna som svarat, tycker att varumärken ska stoppa sin annonsering på grund av coronakrisen. Snarare förväntas det att ni som företag tar ert ansvar. 78 % av konsumenterna anser att ni borde hjälpa de i deras vardag och 75 % tycker att ni borde berätta om vad det är ni gör just nu.
I sammanhanget är det mer viktigt än någonsin att vara autentiska i det ni gör. Konsumenter ser rakt igenom försök att utnyttja situationen och 74 % anser att det är något företag inte ska göra. Varumärken som kan visa att de står för något, att de drivs av ett högre syfte har ett särskilt försprång mot konkurrenterna i kampen om dagens unga konsumenter. Generation Z väljer företag vars värderingar resonerar med de egna värderingarna. Något som är viktigt ur både ett marknadsföringsperspektiv och ur ett arbetsgivarperspektiv.
Det finns dessutom mycket bevis för att en ökad annonseringsbudget under tider av ekonomisk nedgång skapar bättre förutsättningar för långsiktig tillväxt.
Fundera över era värderingar. Om du utgår från de, på vilket sätt kan ni hjälpa er målgrupp just nu?
Två exempel som visar vägen
IKEA Spanien hyllar hemmet och uppmanar till att stanna hemma under karantänen.
Hotels.com uppmanar till social distansering. Fantastiskt exempel på hur ett företag i en av de mest drabbade branscherna satsar på att bygga varumärke just nu.