Med AgencyMatch matchas dina behov mot hundratals byråer. Du får professionell vägledning för att snabbt hitta de byråer som bäst kan svara upp mot dina krav och ambitioner. För dig som uppdragsgivare är tjänsten kostnadsfri.
Antalet byråer som arbetar med content är enormt många och därför är det viktigt att du håller tungan rätt i mun när du väljer vem du ska samarbeta med. För att hjälpa dig i ditt val kommer här fem tips om vad som kan vara viktigt att tänka på när du väljer contentbyrå.
Den stora utmaningen med content marketing är att hitta tiden till att faktiskt producera innehåll. Förvånansvärt många strategier stannar just där och realiseras aldrig på riktigt. Men de företag som har förstått kraften i värdeskapande innehåll ser till att hitta tiden eller väljer med omsorg en byrå som svarar upp mot kraven.
Contentbyråer arbetar, som namnet hintar om, med innehåll. Innehåll kan komma i många olika former. Det kan handla om innehåll på din webbplats, på sociala medier, kundtidningar, Native Advertising, podcasts, webb-tv osv. Listan kan göras väldigt lång eftersom nästan all marknadsföring kretsar kring content idag.
Att investera i en contentstrategi är förutsättning som är väl värd pengarna om ni ska göra en ordentlig satsning på content marketing.
För att komma fram till vilken typ av innehåll som ger bäst effekt för just ditt företag krävs insikter. Genom att samla insikter kring företaget, målgruppen och marknaden kan en contentbyrå hjälpa dig att ta fram en strategi för innehållet – en contentstrategi.
SEO är en naturlig del av arbetet med innehållet på din webbplats och många contentbyråer kan hjälpa dig även med detta. Att utgå från vad din målgrupp söker efter online är en bra utgångspunkt i utformandet av er contentstrategi.
När strategin är satt går processen vidare till produktion. Beroende på hur strategin ser ut och vad det faktiskt är som ska produceras kommer produktionen att se väldigt olika ut.
Bra innehåll är ingenting utan distribution. Många contentbyråer kan hjälpa dig med annonsering i sociala medier och andra digitala kanaler. Var ditt innehåll ska synas och för vem är också något som bör definieras i strategin.
Att epiteten på byråmarknaden flyter samman har nog inte undgått någon som gett sig på att välja ny byrå. När du gör din research kring vilka byråer som skulle kunna passa uppdraget räcker det inte att googla ”contentbyrå + X stad”. Många olika byråer arbetar med flera olika former av innehållsproduktion. Därför måste du ha ett öppet mindset när du gör din research. Det spelar egentligen ingen roll om byrån kallar sig för digitalbyrå, reklambyrå eller kommunikationsbyrå. Utgå ifrån dina behov och byråernas kompetens och erfarenhet, inte vad byråerna kallar sig.
Kanske är det en kundtidning som ska produceras? Eller digitalt innehåll på flera olika platser? En podcast? Eller kanske vet du inte ännu vad som ska produceras? Är det flera olika typer av innehåll som ska produceras kommer du att behöva olika kompetenser i arbetsgruppen hos byrån. Många byråer arbetar både med anställda och ett nätverk av frilansare. Människorna som ska stå för strategin och produktionen bör ha kunskap om era produkter, er bransch och er målgrupp. Om det är så att den kompetensen du efterfrågar inte finns anställd hos byrån är det viktigt att du även får träffa frilansare som är tänkta att ingå i arbetsgruppen för att du ska kunna göra en ordentlig bedömning.
Om du vill ha offerter av hög kvalitet är tydlighet gällande målsättningar din bästa vän. Är målet att generera leads? Hur många leads? Är målet att öka varumärkeskännedomen? Med hur mycket? Genom att vara tydlig med vilka dina målsättningar är, hjälper du byrån att sätta sig in snabbt i uppdraget och du kan då få lösningsförslag som är i paritet med dina målsättningar.
Be byrån att presentera referensuppdrag som de tidigare har producerat med inriktning mot din målgrupp. Förbered ett antal frågor som är relevanta för uppdraget. Frågorna ska inte bara beröra resultatet som kunden fick ut av att anlita byrån, utan tänk också på att fråga HUR samarbetet fungerade i praktiken. Då får ni en förståelse och en inblick i hur ett samarbete med byrån faktiskt fungerar.
Du har säkerligen massvis med data och insikter kring målgruppen. Detta i kombination med byråns kompetens kan ge fantastiska resultat. Dela med dig av dina insikter om målgruppen redan under din byråvalsprocess och be om byråns tankar kring hur de tänker sig att använda datan och insikterna för att skapa innehåll som träffar rätt i målgruppen.