Att sätta kunden i centrum genom att skapa en personaliserad upplevelse är en av de största trenderna inom marknadsföring. Tillgången till data gör det möjligt att skapa förstklassiga upplevelser som faktiskt är meningsfulla och hjälpsamma för kunden. Samtidigt är det en fin balansgång mellan vad som upplevs som hjälpsamt och vad som kan upplevas som obehagligt.
Personalisering driver resultat och kunder förväntar sig att företag kan visa hur de känner sina kunder på ett personligt plan. Enligt McKinsey förväntar sig 72% att företag de handlar från bekräftar de som individer och deras intressen. Dessutom blir du belönad om du lyckas. 76% säger att personaliserad kommunikation är en nyckelfaktor i övervägandet av ett varumärke. Hela 78% säger att personaliserat innehåll gör att det är mer sannolikt att de handlar igen.
Här tittar vi närmre på tre områden du kan börja personalisera; sajten, email och content.
Sajten
Du kan skapa en personlig upplevelse för besökarna på din sajt genom att skilja på förstagångsbesökare och besökare som har återvänt till sajten. Förstagångsbesökare kan exempelvis få ett välkomstmeddelande och introducerande innehåll presenterar för sig. Återvändande besökare kanske du vill hälsa välkomna tillbaka och presentera relevanta produkter baserat på vad de gjorde senast på sajten. Du kan också använda en chatbot som känner av huruvida personen har besökt saken tidigare. Låt chattrutan visa olika meddelanden baserat på besökarens beteende, vilka sidor de besöker osv.
Visste du att en personaliserad ämnesrad ökar öppningsfrekvensen på ett mail med 26%? Med dagens smarta verktyg är det inte en svår sak att sätta upp. Relativt enkelt kan du också sätta upp automatiserade flöden, eller funnels, som förser dina mottagare med relevant och personaliserat innehåll baserat på deras intressen. Andra exempel på personaliserade mail är påminnelse om en övergiven kundkorg, välkomstmail och födelsedagsgratulationer.
Extra kostnader, såsom fraktkostnader, är den största anledningen till att besökare överger sin kundkorg. Ett personaliserat mail med erbjudande om fri frakt skulle kanske locka till ett slutfört köp?
Content
Du kan skapa personaliserat innehåll baserat på kunders livsstil, demografi, beteende på din sajt och köphistorik. Adidas är mästare på att leverera en personaliserad upplevelse i sin app. Appen använder AI och teknik från Salesforce vilket resulterar i ett personaliserat flöde som är baserat på användarnas preferenser och interaktioner i flera olika touchpoints.
Dags att komma igång?
Huruvida personalisering är för just ditt företag beror såklart på hur er verksamhet ser ut. Fundera över hur du kan förbättra kundupplevelsen genom personalisering. Prova dig fram i små steg för att se vad som funkar. Experimentera! På vilket sätt kan du hjälpa dina kunder att bättre förstå er verksamhet? Lättare ta köpbeslut? Dina kunder förtjänar en upplevelse värd att minnas!