Digital News Weekly – Vecka 4

2022-01-24 av Oskar Wennberg

Årets Superbowl-reklam är här och Meta är påväg att bygga världens snabbaste superdator.

Årets Super Bowl-reklam är här – hela listan

Super Bowl är inte bara en av årets största idrottshändelser. Det är också en gigantisk händelse i reklamvärlden. Många företag satsar stort på Super Bowl och reklamen i sig har kommit att bli ett kulturellt fenomen. För arrangörerna och TV-bolagen är det heller ingen dålig affär. Förra åretuppgick intäkterna till inte mindre än 545 miljoner dollar!

Med två månader kvar till matchen finns nu hela listan över annonsörer tillgänglig. Bland företagen som gör comeback efter ett eller några års frånvaro finns bl.a Google, BMW och KIA. Ett företag som inte har varit med på hela 17 år är chipsvarumärket Lay’s som nu alltså gör comeback.

För ett par dagar sen släpptes även en trailer till årets halvtidsshow som sponsras av Pepsi, med Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem, Mary J. Blige och Kendrick Lamar. Se trailern i spelaren här:

https://www.youtube.com/watch?v=h3NhX6-5mO0

Läs hela artikeln här: Super Bowl LVI: Tracking every ad

Meta påstår sig vara påväg att bygga världens snabbaste superdator med AI

Meta (f.d Facebook) är den senaste i raden av techföretag att bygga en superdator med AI. Datorn ska vara specifikt designad för att träna maskininlärningssystem.

Redan nu menar företaget att deras AI Research SuperCluster, eller RSC; är bland de snabbaste maskinerna av sitt slag. I slutet av 2022 ska den vra snabbast av alla.

Metas dataingejörer skriver om RSC i en bloggpost:

“RSC will help Meta’s AI researchers build new and better AI models that can learn from trillions of examples; work across hundreds of different languages; seamlessly analyze text, images, and video together; develop new augmented reality tools; and much more”

Läs hela bloggposten här: Introducing the AI Research SuperCluster — Meta’s cutting-edge AI supercomputer for AI research

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.