Digital News Weekly – Vecka 3

2022-01-17 av Oskar Wennberg

Instagram storsatsar på video med Reels, hypen för nästa generationens tech minskar medans försiktighet med data ökar och Nordkorea kom över nästan $400 miljoner i kryptovaluta genom hackerattacker förra året.

Instagram storsatsar på video med Reels

Adam Mosseri, Head of Instagram, sa i en video vid årets slut att bolaget kommer att behöva tänka om kring vad Instagram är eftersom världen förändras snabbt och Instagram måste hänga med. I samma video berättade han också att Instagram kommer att storsatsa på video 2022. 

Planen är att konsolidera alla Instagrams videoprodukter i Reels och att fortsätta utöka den produkten. Detta efter att så sent som i oktober ha lagt ner IGTV och flyttat längre videos direkt in i feeden, via Reels. 

Läs mer här: Instagram will ‘double down’ on video in 2022 and focus on Reels

Hypen för nästa generationens tech minskar medans försiktighet med data ökar

Som marknadsförare är det inte många ljusglimtar man får när man läser Group M:s årliga undersökning om konsumenters känslor för tech. Ökande skepsis och förvirring verkar råda. 

Hela 77% av de tillfrågade konsumenterna angav att de känner en oro inför hur deras data används av företag online, vilket innebär en ökning med 5 procentenheter jämfört med förra året. 

Konsumenter är också mer negativt inställda till annonser. 73% angav att de kan acceptera att se annonser i streamingtjänster om det sänker deras månadskostnad. En sänkning från 76% förra året. 

När det kommer till ny teknik verkar de allra flesta kunna placera sig i facket ”late adopters”. Bara 32% äger någon form av AR- eller VR-grunka och andelen som äger en 5G-telefon har bara ökat från 49% till 60%. GroupM menar att trådlös teknik sällan lever upp till förväntningarna, något som också stämmer för VR och AR. 

Läs hela artikeln här: GroupM: Next-gen tech hype wanes while consumer data wariness rises

Nordkorea kom över nästan $400 miljoner i kryptovaluta genom hackerattacker förra året

Att många har tjänat storkovan på krypto (eller gått motsatt öde till mötes) de senaste åren har knappast undgått någon. Kanske är det heller inte förvånande att de nya digitala valutorna har lockat till sig intresse från världens skurstat nr. 1 – Nordkorea. 

Enligt blockchainanalysbolaget Chainalasys kom Nordkorea över nästan $400 miljoner under 2021 genom olika hackerattacken. 

Klicka här för att läsa mer: North Korea hacked nearly $400M in cryptocurrency last year 

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.