Pandemin har drivit på användningen av olika AR-lösningar, särskilt inom retail. Enligt rapporten 2020 Retail Index från IBM har Covid -19 accelererat skiftet till digital handel med ungefär fem år. I Sverige e-handlade vi mer än nånsin förra året.
Med den ökande e-handeln är det många varumärken som har utvecklat olika Augmented Reality-lösningar för att låta kunderna prova och uppleva produkter innan de köper.
Redan 2017 lanserade IKEA sin applikation IKEA Place som låter användaren virtuellt placera möbler i det egna hemmet.
Enligt e-handelsplattformen Shopify har produkter med visning i 3D eller AR 94% högre konverteringsgrad än produkter utan. Det är alltså inte bara en cool grej. 3D och AR driver försäljning på riktigt!
Apple, Facebook och Snapchat storsatsar på Augmented Reality
2016 släppte Snapchat den första versionen av sina AR-glasögon Spectacles. Sedan dess har det hunnit bli tre nya versioner. Den senaste versionen släpptes till utvecklare och kreatörer bara för ett par dagar sedan. Samtidigt släppte de en hel rad nya möjligheter inom AR för e-handlare.
Apples VD Tim Cook pratar sällan om framtida produkter men menar att Augmented Reality är kritiskt för Apples framtid. Techanalytikern Ming-Chi Kuo har rapporterat att Apple kommer att släppa ett mixed reality headset 2022 och nya AR-glasögon 2025.
Om inte det räcker för att övertyga dig om att Augmented Reality kommer att växa ordentligt framöver så kanske detta kan:
Nästan en femdel av Facebooks anställda arbetar med AR och VR. Det är närmre 10 000 personer! 2017 arbetade ungefär 5% av Facebooks anställda med AR och VR. Att Facebook har satsat så stort ger en hint om vilken tro företaget har om framtiden.
Förutom giganterna ovan har vi ett spännande exempel från Sverige. Företaget Adverty arbetar med In Game Advertising, dvs. annonsering i dator-, TV- och mobilspel. En del av deras erbjudande består just av annonsering i AR och VR.