Mängden innehåll som publiceras i olika digitala kanaler har exploderat de senaste åren. Mark Schaefer, den amerikanska sociala medier-gurun, kallar det vi upplever för en Content Shock. Varje minut publiceras över 3,3 miljoner Facebook-inlägg och 300 timmar video laddas upp på Youtube. På Instagram publiceras varje dag över 95 miljoner bilder eller videor. För marknadsförare är det en mardröm. För att lyckas krävs en tydlig strategi och en viktig del av den strategin är tonalitet.
Ditt varumärkes ton, hur du uttrycker dig och med vilka ord, påverkar hur läsaren eller tittaren uppfattar ditt varumärke. Tonen är lika viktig som bilder, ljud och andra intryck av ditt varumärke. Att skapa en tonalitet som tilltalar din målgrupp är en viktig del av ditt varumärkesarbete. Tonaliteten ska reflektera varumärkets personlighet.
Målgrupp, kanal och kontext påverkar tonalitet
Sannolikt har ditt företag olika målgrupper, som rör sig i olika kanaler och som har olika preferenser. Att anpassa din tonalitet efter målgrupp och kanal är viktigt. En småbarnsmamma i Stockholms innerstad tilltalas förmodligen av en annan ton än en pensionär på landsbygden. Dessutom rör de sig förmodligen också i olika kanaler.
Kontext påverkar också tonalitet. När du gör en kartläggning av dina kunders köpresa kan det vara bra att fundera över vilket sammanhang kunden befinner sig i. I ett läge där du vill att kunden ska upptäcka ditt varumärke för första gången passar en viss ton. När kunden senare står inför sitt köpbeslut är det förmodligen en helt annan ton som krävs för att hjälpa kunden att fatta beslutet.
MailChimp – ett typexempel
Ett typexempel på ett företag som har tagit sin tonalitet på allvar är MailChimp. MailChimp är ett e-mail och marketing automation-verktyg som har vuxit enormt mycket senaste åren.
Vi använder själva MailChimp och slås ofta över hur de lyckas vara kulturellt relevanta, använda humor i sin kommunikation, ord och fraser som jag som användare kan relatera till. Det tyder på att de har gjort sin målgruppsanalys ordentligt. Här är ett par exempel: