Föreställ dig en kombination av Snapchat, Spotify, Vine och Instagram – där har du TikTok. Låter det konstigt? Well, det är en av de snabbast växande apparna i världen som bara på några år har nått 500 miljoner aktiva användare.
Totalt har appen blivit nedladdad över 1,5 miljarder gånger. Jobbar du med marknadsföring och vill nå en ung publik är detta siffror som borde få dig att haja till!
I mars 2019 skrev NY Times en artikel med titeln “How TikTok Is Rewriting the World”. Och de är inte alls fel ute.
Med visionen att vara den ultimata plattformen för korta videoklipp har TikTok tagit dagens unga med storm. Två tredjedelar av användarna är under 30 år. Med TikTok är det enkelt att skapa egna videos med specialeffekter, musik, filter och mycket mer.
Klippen får vara upp till 15 sekunder långa, men man kan också klippa ihop fyra klipp till en hel minut.
Istället för att försöka förklara innehållet som användarna postar rekommenderar vi att du kikar på videon här. YouTube-kanalen Best TikTok Compilations har 1,66 miljoner prenumeranter och här har de samlat sina favoriter från januari 2020.
Så använder varumärken TikTok
Idag finns främst tre olika alternativ för dig som vill använda TIkTok i marknadsföringssyfte.
- Betala för annonsering.
- Använd dig av influencers som är starka på plattformen och som resonerar väl med ditt varumärkes målgrupp.
- Skapa din egen kanal och posta egna videos.
Bland varumärkena som har valt att använda TikTok i sin marknadsföring hittar vi bl.a Calvin Klein, Kool-Aid, Walmart och EA Sports.
Snabbmatskedjan Chipotle lanserade #chipotlelidflip. Kampanjen är en utmaning till gästerna att lyckas med ett konststycke, en ”lid flip”.
”Nästan hälften av våra kunder är Gen Z eller millennials så sociala medier är en förutsättning för vår existens. De förväntar sig att du ska finnas där de finns”
Chipotles VD Chris Brandt om deras satsning på TikTok.
Kampanjen blev en enorm succé. På bara sex dagar laddades över 250 000 videos upp under hashtaggen. Visningarna uppgick till 430 miljoner!
Här kan du se några av bidragen:
Nyckeln är helt klart att hitta det som är rätt för ditt varumärke och din målgrupp. När du väl gör det kan du med relativt små medel skapa en enorm reach.
Vi vågar lova att TikTok kommer att få ett ännu större genomslag i år. Det tåget vill du inte missa!