Varumärken som kan visa att de står för något, att de drivs av ett högre syfte har ett försprång mot konkurrenterna i kampen om dagens unga konsumenter.
Generation Z väljer företag vars värderingar resonerar med de egna värderingarna, något som är viktigt ur både ett marknadsföringsperspektiv och ur ett arbetsgivarperspektiv. Därför måste du börja skapa mer autentisk marknadsföring.
Gå från ord till handling
Ditt företag har säkert en hel drös vackra värdeord. Rent krasst är de inte värda någonting om ni inte omvandlar de till handling. Ni måste visa att ni lever som ni lär.
Dagens unga har starka åsikter och är djupt engagerade i sakpolitiska frågor, särskilt sådana som rör miljö och jämställdhet. Greta Thunberg och den rörelse hon har skapat är kanske det starkaste beviset på det.
Att veta var produkter kommer från och hur de tillverkas spelar stor roll. Som varumärke måste du kunna erbjuda transparens och autenticitet, annars blir du inte tagen på allvar.
Utmaningen, när fler och fler företag hoppar på det här tåget, är att sticka ut. Om ni ska ge er in i sociala projekt eller ta ställning i en fråga så gäller det att göra det helhjärtat. Först då uppfattas ni som autentiska.
Ett av de mest kända exemplen på företag som gått från ord till handling är Nikes samarbete med den amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick. Kaepernick tog ställning för organisationen Black Lives Matter genom att inte stå upp under nationalsången som spelas inför varje match i NFL. Aktionen fick stor uppmärksamhet och ledde till en enorm debatt i USA. Nike inledde efter detta ett samarbete med Kaepernick.
Bjud in era följare behind the scenes
Visa upp vilka ni är bortom era produkter eller tjänster. Att visa vad som sker bakom kulisserna bygger förtroende och skapar en mer personlig relation.
För att detta ska funka är det såklart avgörande att det ni har att visa upp faktiskt lirar med varumärkets värderingar.
Ett företag som har lyckats med sitt behind the scenes-innehåll är General Electric. Under #GEInstaWalk bjöd GE in sex influencers och en del fans av företaget till en guidad tur genom fabrikerna. På just dessa fabrikerna tillverkas bland annat jetmotorer och vindturbiner.
De inbjudna personerna tog bilder och filmer och lade upp på Instagram. Utan att ha spenderat en enda krona på annonsering genererade kampanjen 8 miljoner visningar av GE:s Instagram-konto och 3000 nya följare.
FAQ-sidan är en potentiell guldgruva
Den ofta tillrättalagda och stelbenta FAQ-avdelningen på hemsidan är en potentiell guldgruva för företag som vill bli mer autentiska.
Genom att leverera svar, ärliga svar (!), på frågor som er målgrupp faktiskt har tar ni chansen att visa upp en mer autentisk sida av företaget.
Vill ni ta det ett steg längre? Låt besökare ställa egna frågor och publicera svaren direkt på FAQ-sidan.