Så blir årets e-julhandel

2020-11-30 av Oskar Wennberg

Till följd av coronapandemin handlar vi mer på nätet än någonsin. E-handeln har ökat stadigt under året och julhandeln förväntas slå rekord.

Tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research släpper PostNord kvartalsvis E-barometern. Rapporten följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel.

Under det tredje kvartalet växte e-handeln med 39% jämfört med sama period förra året. Mest växte dagligvaror (101%), möbler/heminredning (73%) och apoteksvaror (53%).

Dagligvaror ökade mest under tredje kvartalet.

Med Black Friday och Cyber Monday i ryggen samt en stundande julhandel finns det ingen anledning att tro att årets fjärde kvartal kommer att vara annorlunda. E-barometern visar en tillväxtprognos på 33% för hela 2020.

Hemelktronik dominerar Black Friday – skiljer sig från julhandeln

Sedan introduktionen av Black Friday i Sverige 2013 har fenomenet successivt vuxit sig till att bli årets viktigaste handelsdag för många butiker.

Fler än hälften av de som planerade att handla under Black Friday hade siktat in sig på hemelktrionik (56%). Därefter kom kläder/skor (48%) och böcker/media (33%)

Sett till vilka varor konsumenter planerar att köpa skiljer sig julhandeln något från Black Friday. Hemelektronik kommer först på fjärdeplats på frågan om vilka varor man planerar att köpa under julhandeln. Istället är det kläder/skor (56%), böcker/media (56%) och såklart barnartiklar/leksaker (42%) som dominerar.

Julhandeln skiljer sig från handeln under Black Friday.

Julhandeln på nätet ökar även i år

74% – så stor andel av julklapparna uppskattar konsumenterna att de kommer att köpa på nätet i år. Siffran har ökat stadigt de senaste åren. Förra året var andelen 71% och blickar vi tillbaka till 2016 var andelen 56%

Men vi handlar inte bara fler klappar på nätet. Även snittbudgeten ökar. Sedan 2017 har budgeten för handeln av julklappar på nätet ökat från 1987 kr till 2349 kr.

Den ökade handeln på nätet har i år drivits på av coronapandemin. Till följd av social distansering är ökningen särskilt stor bland personer i åldern 60 – 79 år. Den här gruppen förväntas öka med hela 16% i jämförelse med förra året. Som den viktigaste orsaken till varför de väljer att handla julklappar på nätet anges just att slippa trängsel i julruschen.

De yngre grupperna planerar också att sköta en större del av julhandeln på nätet. Klokt, utifrån hur smittspridningen ser ut just nu.

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.