Det bubblar i branschen om hur en tid av kortsiktigt marknadsförings- och varumärkesarbete äntligen är passé. Efter många år med huvudfokus på ett taktiskt arbetssätt blir fler och fler marknadschefer övertygade om att de måste ha en långsiktig strategi. Men hur får man med sig den övriga ledningen på det spåret?
I webinaret ”Kortsiktig marknadsföring leder till långsam död” berättar varumärkesstrategen Joachim Berntzon om hur man bäst kombinerar långsiktiga insatser med korta taktiska. Allt med målet att bygga en marknadsplan som ger de nödvändiga snabba resultaten såväl som bygger ett starkt varumärke över tid.
Läs intervjun med Joachim nedan och missa inte webinaret 3:e oktober kl. 14.00!
Vad menar du när du säger att kortsiktigt leder till långsam död?
– Jagar man kortsiktiga och snabba ”vinster” med taktiska budskap blir man frånåkt av sina konkurrenter och det leder ofrånkomligen till en svagare marknadsposition. På sikt kan det sluta riktigt illa.
Det låter allvarligt. Hur kommer det sig att det inte pratas mer om det här?
– Det pratas nog en hel del om det, men jag tror att skälet till att inte fler väljer en mer långsiktig strategi är att konkurrenterna inte är ett dugg bättre. Då är det lättare att ha ett kortsiktigt fokus.
– I de allra flesta branscher jobbar man väldigt konformiskt och då blir inte skillnaden mellan olika företag och varumärken lika tydlig. Behovet blir heller inte lika påtagligt. Alla är lika dåliga kan man säga.
Vad är orsaken till att inte fler väljer en annan väg?
– Jag tror att det beror på en rädsla för att göra investeringar som man inte kan räkna hem längre fram. Problemet ligger ofta i att ledningen inte vågar ta steget att satsa långsiktigt. Marknadsföring är väldigt abstrakt i många företagsledningars ögon. Dessutom tänker man inifrån-och-ut. Man tycker att man har en förträfflig produkt och tycker att det borde räcka att berätta om den för att marknaden och kunderna ska förstå. Men verkligheten är ju att de flesta verkar i generiska branscher där skillnaden mellan alternativen är relativt små. Därför måste man bygga en särskiljande position, där kunderna helt enkelt tycker bättre om ”våra” produkter och tjänster än om konkurrenternas. Och det går bara att göra genom ett långsiktigt arbete.
Så det handlar mer om att bygga varumärken med känslor än med rationella argument?
– Absolut! Och emotionell kommunikation är än mer abstrakt och svår för företagsledningar att fatta beslut om. Min uppfattning är att de flesta marknadschefer förstår detta, och jag kan se en frustration hos många över att man inte får gehör för sådana tankar hos övrig ledning.
Vad är lösningen på problemet?
– Att marknadsföringen måste leverera såväl kort- som långsiktigt. Den måste driva sälj här och nu. Det är ju en överlevnadsfråga och något som ledningar ägnar mycket uppmärksamhet. Men man kan göra det på ett sätt som bygger ett starkare varumärke över tid. Det är också en överlevnadsfråga, men en mer långsiktig som inte känns precis här och nu. Den kräver också att man både vågar och förmår att lyssna bättre på såväl sina marknadschefer som byråer som stampar otåligt att leverera på det löftet.
Vad får vi ta del av på ditt seminarium?
– Jag kommer att bjuda på konkreta exempel på varumärken som arbetat med en långsiktig varumärkes- och positioneringsstrategi – samtidigt som man säkerställt korta effekter under arbetets gång.
– Jag delar med mig av en process för att skapa ett långsiktigt arbete som ger snabba och direkta effekter.
– Sen kommer jag att ägna en del tid åt att prata om hur man kan få med företagsledningen på dessa tankar och bjuda på konkreta verktyg som man kan använda i det arbetet, på egen hand som marknadschef.
– Till sist vill jag gärna ha en frågestund och diskussion – och alla som anmäler sig till webinariet kan på förhand skicka in frågor som jag anonymiserar och försöker ge svar på. Det går förstås bra att ställa frågor direkt i webinariet också, via chatten.
Datum: 3 oktober
Tid: 14.00 – 15.00