Accelerera innovation med prototyper: En guide från tech-experten Martin Lundin

2024-04-24 av Oskar Wennberg

Missa inte webinaret med Martin den 7:e maj kl. 09.00 – 10.00. Klicka här för att läsa mer och anmäla dig. 

Martin Lundin är en 40-årig småbarnsförälder som spelar musik och seglar på fritiden. Men han är också  VD på Talkative och har arbetat med digital utveckling i 20 år. Idag är han en av Europas mest efterfrågade rådgivare till företagsledningar och investerare inom teknik. Här delar Martin med sig av sin kunskap och berättar hur du kan arbeta med prototyper för att snabbare nå resultat och prova nya idéer. 

Att arbeta med prototyper handlar i grunden om att snabbt testa och utvärdera idéer och lösningar i praktiken, samtidigt som man effektivt använder tid och resurser för att generera nya insikter.

– Att arbeta med prototyper är relevant nästan jämt! Kravställning när man skall bygga digitala lösningar är otroligt svårt.  Hur mycket man än försöker att involvera och förstå slutanvändare är det i princip alltid när man väl ger dom lösningarna i handen som man verkligen förstår vad som behövs.  Därför vill man undvika att bygga för mycket direkt, säger Martin. 

Vägen till en MVP börjar med prototypen

Du kanske har hört talas om MVP, eller Minimum Viable Product? Det är en digital lösning med den minsta mängden funktioner som krävs för att kunna erbjudas till kunder. Prototyper är ett oumbärligt verktyg för att snabbt utvärdera och avgöra hur man ska gå vidare med sin MVP.

– Prototyper kan te sig i många former beroende på var man är i projektstadiet eller vilka behov av validering man har. De enklaste prototyperna är bara teckningar på papper som man diskuterar runtomkring och sen finns allt därifrån upp till full fungerande tekniska lösningar, berättar Martin.

Det som förenar prototyper är att man medvetet väljer att utesluta allt som inte är nödvändigt för att uppnå målet: nya insikter.

– Om vi gör så här? Går det snabbare att utföra uppgiften då? Går det över huvudtaget att bygga något som gör en specifik uppgift?

– Ibland behöver man göra en prototyp för att se om och hur det går att göra något, kanske primärt tekniskt. Medans i andra fall är det ett utmärkt sätt att validera om idéen man har faktiskt är värd att satsa vidare på. Om du lyckas ta fram en fungerande prototyp kan du gå vidare med utvecklingen av din MVP, säger Martin. 

Så kommer du igång med prototyper

Men vad kan man ta fram en prototyp av? Hur ska man tänka för att komma igång?

– Jag skulle börja med att titta på den egna organisationen, har vi tidskrävande uppgifter inom sälj eller marknadsföring idag där ett litet digital verktyg kan spara massivs med tid? Kan vi digitalisera specifika processer? Prototyper riktade mot den egna organisationen är perfekt att börja med eftersom du har kontroll över slutanvändarna och de är på “din sida”, förklarar Martin. 

Även på kundsidan finns stora möjligheter. Genom att se över kundresan kan du garanterat hitta saker att förbättra. 

– På kundsidan finns det stor potential beroende på hur kundresan och säljprocessen ser ut. Hur kan vi underlätta för kunden att ta ett köpbeslut? Verktyg för att beräkna saker, insamling av referensmaterial, visualisering av produkter, konfigurering? Möjligheterna är nästan oändliga för en marknadsavdelning, säger Martin. 

Slutligen – Varför ska man anmäla sig till webinaret den 7:e maj?

– Du kommer att lära dig hur du kan samarbeta med dina digitala leverantörer (intern IT och byråer) för att undvika långdragna projekt, lösningar som inte uppnår förväntningarna och hur du med mindre medel kan skapa mer! Genom att förstå hur dessa organisationer och människor tänker och fungerar kan du med små medel få mycket mer effekt beroende på hur du formulerar dina beställningar och krav, avslutar Martin.

Klicka här för att anmäla dig till webinaret.

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.