Digital News Weekly – Vecka 50

2021-12-13 av Oskar Wennberg

5 kampanjer som höjde ribban för mobil teknologi 2021, nytt från Adobe (eller?) och det senaste från Japan: Digital Human as a Service!

5 kampanjer som höjde ribban för mobil teknologi 2021

Marketing Dive har listat fem kampanjer som höjde ribban för mobil teknologi 2021. På listan finner vi bl.a ett AR-spel från Reese’s Puffs, Cipotles halloweenkampanj i Roblox och Reeboks app som låter användaren designa sin egen basketplan i augmented reality.

Vi tyckte att en av kampanjerna stack ut extra mycket. Skaparen av Pokémon Go, Neantic, släppte sin första varumärkeskampanj i november. Kampanjen visar deras version av metaverse i en två minuter lång film som uppmanar till att gå ut utomhus. Ett ganska lockande budskap såhär lite drygt två år in i pandemin! Niantics VD, John Hanke har beskrivit bolagets mål att bli ett “anti-Amazon”. Istället för att få folk att beställa hem varor ser de det som sin uppgift att hjälpa människor att hitta lokala butiker och småföretag.

Här kan du se filmen:

Läs hela artikeln om de fem kampanjerna här: 5 campaigns that leveled up mobile tech in 2021

Adobe lanserar helt nya Creative Cloud Express…Eller?

Adobe slog på stora trumman när de meddelade att de släppte en helt ny mobil- och webapp, Creative Cloud Express. Det var varje fall vad som kommunicerades inledningsvis. Det man inte nämnde var att appen ersätter Spark. Vad som först såg ut som en helt ny produkt visade sig nu mer likna en uppdatering och rebranding av Spark.

Oavsett vad så verkar appen lovande för dig som snabbt och enkelt vill kunna skapa snyggt innehåll (lite som Spark med andra ord). Du får bl.a tillgång till en rad mallar och smidiga verktyg för bildbehandling.

Läs mer om Creative Cloud Express här: Adobe launches Creative Cloud Express, an update to Adobe Spark

5G + Edge compute + Metaverse = Nytt buzzword?

Ingen kan väl egentligen säga när riktig artificiell intelligens kommer att vara en del av vår vardag, men nu finns det varje fall: Digital human as a service, eller DHaaS.

Den japanska telekomjätten KDDI har teamat upp med bolaget Mawari för att skapa en virtuell assistent som du kan se i augmented reality genom din smartphone. Tanken är att assisten, din DHaaS, ska kunna ge dig vägbeskrivningar och interagera med verkligheten som du pekar din mobilkamera mot.

Kika på videon och se vad du tycker!

Läs hela artikeln: I regret to inform you that Digital Human as a Service (DHaaS) is now an acronym

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.