Digital News Weekly – Vecka 49

2021-12-06 av Oskar Wennberg

AR fortsätter att växa, TikTok lanserar ny app för säljare och nya Messenger-funktionen får Solsidan-Ove att svettas!

Konsumenter törstar efter upplevelser – Så har AR utvecklats till något mer än ett digitalt provrum

Det har gått fem år sedan Pokémon Go tog världen med storm och gjorde AR mainstream. Idag är det många varumärken som har integrerat AR i sin marknadsföring. Med ett 5G-nät som hela tiden byggs ut och smartphones som blir snabbare fortsätter AR att växa. E-handeln har till stor del flyttat in i mobilen, vilket inte minst årets Black Friday blev beviset för. Enligt Adobe Analytics stod 62% av besöken hos e-handlare av smartphoneanvändare.

Enligt företaget Camera IQ, som arbetar med att skapa AR-upplevelser, genererar en robust AR-upplevelse betydligt högre engagement rate än passivt innehåll. I mätningar för sina kunder ser de engagement rates på uppemot 50%, jämfört med 1,6% för passivt innehåll.

Läs mer här: ‘Consumers crave experiences’: How AR has evolved beyond mere try-ons

TikToks senaste app låter säljare hantera sina affärer direkt i mobilen

TikTok har lanserat en ny app för sitt säljar-community. Appen, som hittils bara är tillgänglig i Indonesien, låter användaren hantera alla aspekter av sin TikTok-shop direkt i mobilen, från att registrera sin affär, hantera lager och ordrar till att analysinera sin verksamhet och hantera kampanjer.

TikTok fokuserar alltmer på just försäljning via appen, bland annat genom liveshopping. När appen släpps på fler marknader har TikTok ännu inte kommunicerat.

Här kan du läsa hela artikeln: TikTok’s newest app lets sellers manage their online stores via their smartphone

Snart kan du splitta notan i Facebook Messenger

Du kanske nån gång har använt appen Splitwise för att dela upp en nota. När man till exempel är ett gäng på semester och alla lägger ut lite här och var är det ganska smidigt! Snart finns en liknande funktion i Facebook Messenger. Funktionen kommer att finnas i gruppchattar och medlemmar kan genom funktionen be andra medlemmar om sin betalning direkt och se vem som har betalat för sin del.

Funktionen börjar rullas ut för användare i USA nästa vecka. Ove Sundberg i Solsidan svettas nog när han får höra talas om det här 😅

Läs mer här: Facebook Messenger is getting a built-in bill splitting feature

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.