Både TikTok och Instagram har känt sig tvungna att kopiera formatet. Under hösten har appen varit den mest nedladdade iPhone-appen i hela världen. Kanske är det inte så konstigt att BeReal fick utmärkelsen som årets iPhone-app av Apple själva.
BeReal är en fransk app som lanserades 2020. Som användare får du en daglig notis från BeReal vid oregelbundna tidpunkter. Du har då två minuter på dig att ta en bild med både fram- och bakkameran på telefonen som sedan postas. Du får 10 försök på dig under de två minuterna och dina vänner kan se hur många gånger du tog om bilden innan du postade. Apple beskriver det som att det ger användarna en autentisk inblick i livet hos vänner och familj.
Redan över 10 miljoner aktiva användare
BeReal har tagit in över 90 miljoner dollar i riskkapital och det börjar betala av sig. Varje fall om man ser till antalet dagliga aktiva användare som nyligen passerade 10 miljoner. När det kommer till de faktiska intäkterna är det lite mer oklart. Appen är gratis att ladda ner och använda. Hittills finns heller ingen möjlighet att annonsera i appen.
BeReal för marknadsföring
För varumärken handlar det, precis som på TikTok, om att underhålla sin publik och skapa en relation på det sättet. Vista Create har ett antal exempel på företag som har testat BeReal i marknadsföringssyfte. Här kan du läsa deras artikel.
Om din målgrupp finns på BeReal är det värt att undersöka närmre!