Att byta byrå är inte helt lätt. Men ibland är det nödvändigt för att ditt företags kommunikation eller marknadsföring ska kunna utvecklas i rätt riktning.
Såhär i coronatider kan det vara extra viktigt att se upp för varningstecken på att det börjar bli dags att byta byrå. Här är några saker som du bör se upp med.
1. Flera nyckelpersoner på byrån har slutat på kort tid
Detta är inte ett gott tecken. Det tyder på att någonting inte står rätt till på byrån. Du har säkert varit med om rejäla rotationer i en arbetsgrupp med nya människor som kommer och går. Människorna som du började arbeta med är ett minne blott. Okej att människor byter jobb, det hör till. Men slutar flera nyckelpersoner på kort tid är det svårt att garantera sina kunder samma kvalitet.
2. Du kommer med idéerna oftare än byrån
Vi har tidigare skrivit om proaktivitet och om hur innebörden av det ordet bör definieras i inledningen av ett samarbete. De flesta kunderna vi pratar med vill ha en samarbetspartner i sin byrå, inte bara en leverantör.
För att samarbetet ska fungera bör det vara byrån som driver på utvecklingen och kommer med nya förslag. Så ser det ofta ut i början av samarbetet. Sedan falnar lågan sakta men säkert och dagen kommer då du snarare måste dra byrån framåt. Dags för byte!
3. Du har halkat ned på byråns priolista
I början av samarbetet kom svaren på mailen blixtsnabbt! Byrån visade genom sitt engagemang och service att du var en viktig kund. Men tiden går och sakta men säkert har du halkat ned på priolistan med en kölapp ståendes i hand och får vackert vänta på din tur. Och det kan ta tid. Projektledaren är upptagen med andra kunder och ditt ärende får helt enkelt vänta. Om du känner igen dig i det här är det definitivt dags att ge dig ut på byråjakt!
Att byta byrå kan vara en utmanande process. Just därför har vi skapat AgencyMatch. Beskriv enkelt dina behov och bli matchad mot hundratals byråer i vår databas.