Tiden då annonsplatser köptes över telefon och publicister sålde dem styckvis är snart förbi. Istället automatiseras handeln med annonser allt mer, och detta sätt att köpa mediautrymme kallas programmatic buying.
Programmatic blev snabbt buzzword när mediebyråer pitchade till stora varumärken, och det är utan tvekan ett sätt att både spara och tjäna mer pengar på sin annonsering.
I korthet kan man säga att programmatiska annonsköp styrs av algoritmer och en mängd data. Sedan köps och säljs annonsutrymmet på en sorts annonsbörs, ofta i realtid. Programmatic buying kan ske på olika sätt, och det är inte alltid lätt att hänga med i den nya lingon som kryllar av tekniska förkortningar. Här är en guide till några av de vanligaste begreppen:
RTB – Real time bidding
RTB står för real time bidding och är ett sätt att handla med annonsutrymme i realtid. Det innebär att så fort en webbanvändare börjar ladda en sida i sin browser så skickas en förfrågan till sajtens annonsbörs, som meddelar att det finns en annonsvisning till salu. På börsen kan sedan annonsköparna bjuda på just denna visning, utifrån hur värdefull de uppfattar den, baserat på sina respektive kriterier. Allt detta är helt automatiserat och processen tar bara någon millisekund.
Remarketing (retargeting)
Remarketing (eller retargeting) innebär att annonser styrs emot kunder som redan visat intresse för den aktuella produkten, exempelvis genom att ha besökt vissa sajter eller sökt på vissa sökord. De flesta har noterat hur tröjan de funderade på att köpa i en webshop förra veckan tenderar att poppa upp i alla möjliga sammanhang på skärmen – detta är ett resultat av remarketing, även kallat retargeting. Remarketing är effektivt men bör programmeras med finess, annars riskerar man att skapa irritation snarare än köpintresse.
DSP – Demand Side Platform
DSP är annonsköparnas plattform. För att kunna köpa annonser behöver företag och mediebyråer koppla upp sig mot en annonsbörs eller motsvarande handelsplats. Det görs via ett system som kallas DSP, vilket står för Demand Side Platform.
SSP – Sell side platform
SSP är sajtägarnas tekniska plattform och står för Sell Side Platform. Här kan publicister erbjuda sina annonser på marknaden, antingen via en publik annonsbörs eller genom att erbjuda köpare att koppla upp sig direkt till deras SSP.
Välj rätt byrå för programmatic
Programmatic-världen är fortfarande lite av en djungel, men företag som lär sig navigera i den har goda chanser att öka sin ROI avsevärt. Är du sugen på att lära dig mer om de senaste marknadstrenderna, och komma i kontakt med byråer som kan hjälpa just ditt företag att ta nästa steg inom marketing? Hör av dig!