Covid-19 har förändrat konsumentbeteenden på många olika plan. Det kanske mest tydliga är hur mycket mer vi handlar på nätet. Det som till en början blev en naturlig följd av restriktioner ser numera ut att bli beteenden som förändrats för gott.
PostNord följer, tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, utvecklingen av den svenska e-handeln. Varje månad släpper de E-barometern och siffrorna för juli visar på den impact som pandemin har fått.
- E-handel ökade med 45% under juli jämfört med juli förra året.
- Dagligvaror ökade med 200%! Sport och fritid ökade med 63%. Hemelektronik med 39%.
- Skönhet och hälsa, inklusive apoteksvaror, var den produktkategori som flest konsumenter handlat från, 38%.
- Kläder och skor, 35%.
- Konsumenter handlar i snitt 2,8 varor på nätet varje månad.
- 3 av 10 handlar mer på nätet sedan coronapandemin slog till.
- Oron för lågkonjunktur fortsätter att minska – i april var det 78% som oroade sig för landets ekonomi, i juli hade det sjunkit till 65%.
- 20% tror att de kommer att konsumera mer i år jämfört med 2019.
- 34% tror att de kommer att konsumera mindre i år jämfört med 2019.
- Av de som tror att de kommer att konsumera mindre angav 46% att mer tid i hemmet leder till mindre konsumtion. 29% angav att färre resor under året leder till mindre konsumtion. 24% vill spara pengar.
I en undersökning som vi nyligen genomförde tillsammans med Byråvärlden uttryckte sig en marknadsdirektör inom apoteksbranschen såhär om pandemins påverkan:
”Skiftet från Brick & Mortar till e-commerce gick cirka 1,5 år snabbare i och med denna pandemin.”
Utvecklingen går i en rasande fart, samtidigt som Amazon gör sitt intåg på den svenska marknaden. Snart kan vi handla överallt på nätet. Facebook arbetar på sitt koncept Facebook Shops, Snapchat har lanserat sin shoppinglösning och Google storsatsar på sitt Google Shopping.
Sex konsumentsegment under Covid-19
KantarSifo intervjuade över 1000 personer i slutet av maj för att undersöka hur svenskarnas inställning i olika frågor ser ut under pandemin. Dessa har sedan delats in i sex likasinnade grupper.
Vi har tittat lite närmre på studien och hittat några intressanta insikter om varje grupp.
Chilled and compliant – 9%
Personerna i det här segmentet känner sig ganska chill och obekymrade, men håller sig uppdaterade om situationen. De är ofta medelålders män med barn, som bor i storstan och som tycker att det är viktigt att hålla fast i traditioner.
Ostriches – 31%
Ostriches förstår inte varför alla pratar så mycket om Covid-19 och de orkar heller inte bry sig. De är yngre, Gen X och Gen Z, som bor i storstad och som inspireras av influencers.
Precarious Worriers – 6%
Gruppen upplever pandemin som en otroligt stressande och orolig situation. De är ett yngre segment, mestadels millenials, som känner mycket oro och stress. Deras vardag och aktiviteter påverkas i stor utsträckning av situationen.
De läser på mycket om pandemin och följer instruktionerna från myndigheter.
Troubled but trusting – 10%
Personerna i gruppen är väldigt oroliga över sin egen och sin familjs hälsa. De är lite äldre kvinnor som känner sig mycket oroliga över situationen och sin hälsa men som också litar på sjukvården och myndigheterna. De söker nyheter i butik och föredrar vegetarisk kost.
Follow the rules – 25%
Den här gruppen, ofta äldre personer, är inte särskilt oroade så länge vi följer regler och rekommendationer. De är noga med att följa reglerna, men låter inte oron ta över deras liv. De betalar gärna extra för en miljövänlig vara och anser att vi borde ta emot fler flyktingar.
Patiently waiting – 18%
Med inställningen att det kommer att bli ok, det är bara att vänta ut situationen, inget att oroa sig för är den här gruppen relativt opåverkade av pandemin. De undviker storstan, anser sig vara risktagare men frågar ofta om råd innan de köper något för första gången.
Rapporten släpptes i juli och här kan du läsa hela.