På frågan om vad som är viktigast i ett samarbete mellan kund och byrå hamnar personkemi alltid högt upp på listan. När kemin är rätt ska det slå gnistor. Men förvånansvärt få utvärderar metodiskt kemin i en byråvalsprocess. Här får du fem frågor att ställa till byråer när det är dags för ett nytt byråval.
Vad tycker ni mest om med er arbetsplats?
En utmärkt fråga för att få en inblick i byråns kultur, hur arbetsplatsen är och som ger dig svaret på frågan varför människor väljer att arbeta just där.
Hur hanterar ni personalomsättning?
Personalomsättning är ett gissel för alla byråer och deras kunder. I stort sett alla byråer arbetar på något sätt för att hålla personalomsättningen så låg som möjligt och vissa gör det bättre än andra. I det fallet att en person i din arbetsgrupp väljer att byta arbetsplats kan det vara bra att känna till på förhand hur byrån kommer att arbeta för att ersätta den personen.
Hur arbetar ni för att utveckla byrån och vad är era planer för framtiden?
Byråns framtidsplaner bör linjera med vad som passar er. Vilken utveckling ser du att ditt företag ska ha de närmsta åren? Hur linjerar det med byråns svar.
Hur ser er drömkund ut?
Det kanske låter klyschigt, men svaren kan komma att överraska dig. Du kommer att få en inblick i vilka förutsättningar som byrån anser sig behöva för att prestera allra bäst. Dessutom får du en bild av byråns styrkor och svagheter genom vad byrån väljer att trycka på i beskrivningen av sin drömkund.
Vilka frågor vill ni ställa till oss?
Att ge byrån en möjlighet att ställa frågor till er är ett perfekt tillfälle att ta reda på hur byrån tänker kring er. Ibland finns svaren på vad ni letar efter i frågorna ni får.