För tionde gången har Content Marketing Institute och Marketing Profs släppt rapporten B2C Content Marketing 2020 – Benchmarks, Budgets, and Trends. Rapporten bygger på svar från 1 798 respondenter världen över, från en mängd olika branscher och från företag i olika storlekar.
Resultaten som rapporten presenterar kommer från 179 respondenter som alla har angett att deras målgrupp primärt består av konsumenter (B2C), att de har arbetat med content marketing i minst ett år och att de själva är en del av teamet som arbetar med content marketing. Rapporten täcker in flera områden och vi har tittat närmre på ett par av dessa.
Facebook regerar fortfarande
Facebook är fortfarande kanalen som flest företag använder för content marketing, både för organisk och betald räckvidd. Enligt rapporten är det också kanalen som ger bäst resultat.
Rapporten tar dock inte hänsyn till vilka personer företagen vill nå med sin marknadsföring. Skulle vi titta närmre på de 7 % som har använt Snapchat hade vi förmodligen hittat företag som specifikt vill nå en yngre målgrupp.
Fokus på att skapa uppmärksamhet och intresse
43 % av innehållet som skapas har som syfte att skapa intresse i början av kundresan. Endast 30 % är för de sista två stegen (köp och ambassadörskap).
Tittar man närmre på de olika innehållstyperna som presterar bäst i olika skeden av kundresan ser det ut såhär:
- Skapa varumärkeskännedom: Bloggposter (31%) och poster på sociala medier (ex.vis tweets och stories) (31%).
- Säkra upp leads: Nyhetsbrev (16%), innehåll på sociala medier (13%), personliga möten (live events, konferenser etc) (13%).
- Underhålla leads: Nyhetsbrev (24%), innehåll på sociala medier (17%).
- Konvertera leads: Personliga möten (22%), nyhetsbrev (21%).
Målen som nås med content marketing
Som vi redan vet ligger fokus mest på att skapa innehåll för starten av kundresan. Därför är det inte helt förvånande att hela 84% har lyckats skapa varumärkeskännedom med content marketing de senaste 12 månaderna.
För att få ut mer av insatserna bör fokuset för en mogen organisation skifta till senare delar av kundresan, som att skapa fler prenumeranter. Detta är något bara 38% anger att de lyckas med. Att faktiskt generera försäljning är något endast 48 % säger att de lyckas med.
En sak är säker, content marketing fortsätter att växa och utvecklas. Vi kommer att se mer rörligt, nya format som AR och VR. Kreativiteten är det enda som sätter gränserna. Ja, och budget såklart.