Att byta byrå är en stor utmaning. Man ska inte bara välja rätt byrå. Nya avtal ska skrivas, lösenord ska bytas ut och andra praktiska detaljer ska hanteras. Uppstarts- och inlärningsprocessen med den nya byrån är också en stor del av bytet. Så när är det rätt timing?
När vi pratar med inköpare av byråtjänster om hur de känner inför att byta byrå är de vanligaste rädslorna:
- Under möten med nya potentiella byråer får vi höra så mycket nytt att det kan bli svårt att avgöra vad som faktiskt är rätt för oss.
- Det är svårt att i slutändan veta exakt vad vi kan förvänta oss av det nya samarbetet.
- Att byta byrå tar för lång tid, tid jag inte har.
Känner du igen dig?
Att byta byrå kan vara en både rolig, lärorik och effektiv process, om det görs på rätt sätt. Viljan att lyckas och utvecklas framåt måste alltid övervinna rädslorna. Att få in nya perspektiv ger energi att ta med sig in i arbetet!
Om du funderar på att byta byrå:
- Var noggrann när du definierar dina behov. Ju mer noggrann du är, desto högre träffsäkerhet längre in i processen.
- Bort med skygglapparna! Lås inte fast dig vid olika byråepitet som reklambyrå, contentbyrå eller digital byrå. Kompetensen du behöver kan finnas där du minst anar det.
- Ställ rätt frågor. För att säkerställa att byrån verkligen har förstått dina utmaningar och behov är det avgörande att du ställer rätt frågor.
Sanningen är att det inte är timing som är det viktigaste. Om du är missnöjd med hur din byrå jobbar idag är sannolikheten inte särskilt hög att det kommer att se bättre ut imorgon. Du måste låta dina behov styra och då finns egentligen ingen bättre dag än idag att börja jakten på en ny byrå.