McDonald’s, AOL och JP Morgan är några av de företagen som har valt att använda Snapchat som en del av sin rekryteringsstrategi. Snaplications har blivit en ”grej” för företag som vill nå en yngre målgrupp i rekryteringssyfte.
Innan vi går in på ett par konkreta exempel på hur några företag har använt Snapchat för rekrytering ska vi titta på lite siffror som visar varför Snapchat är så bra för dig som vill nå en yngre målgrupp:
- Snapchat har 186 miljoner aktiva dagliga användare.
- Majoriteten av användarna (71%) är under 34 år.
- Den genomsnittliga användaren spenderar 25-30 minuter om dagen i Snapchat
- 20 gånger per dag – Så många gånger används appen i genomsnitt per dag av användare som är under 25 år.
Okej, så målgruppen finns på Snapchat och de använder appen i väldigt stor utsträckning. Men det är också viktigt att förstå vad sociala medier betyder för den här målgruppen. Tittar vi på centennials (personer födda från -97 och framåt) har Kantar tagit fram en del intressanta siffror:
- 68% av centennials håller med om att ”teknologi har fått oss att känna oss mer kopplade till varandra”.
- 64% tycker om att hålla sig uppdaterade om vad som händer runt om i världen och sociala medier är ett av de viktigaste sätten för att göra det.
- 59% kan uttrycka sig i stil med ”high tech är så mycket en del av våra liv” för att beskriva sin generation.
I korta drag: Centennials ser sociala medier som ett ett verktyg för att bygga en känsla av att tillhöra någonting större. Den känslan kan du som företag vara med att bygga.
McDonald’s använder videoannonser och Snaplications för att nå en yngre målgrupp och förändra uppfattningen av hur det är att arbeta på McDonald’s
Det hela började i Australien när byrån VML fick i uppdrag av McDonald’s att förändra uppfattningen bland unga att McDonald’s inte är ett ”coolt” ställe att arbete på. McDonald’s hade under några år fått allt svårare att attrahera yngre arbetskraft. Därför behövdes en ny approach för hur de skulle nå målgruppen.
– Vårt mål var att hitta ett fräscha och underhållande sätt för folk att interagera med oss som varumärke, så det kändes vettigt att engagera unga människor på en plattform som de redan finns på och som de älskar, förklarar Jo Feeney, marknadschef på McDonald’s Australien, för The Drum.
Med Snaplications låter McDonald’s unga människor ansöka om ett jobb på under 10 sekunder genom Snapchat. För att attrahera målgruppen används videoannonser på 10 sekunder som visar faktiska anställda på McDonald’s som berättar om sin upplevelse av hur det är att arbeta där. Intresserad av att jobba på McDonald’s? Swipa upp och hamna direkt på McDonald’s karriärsida i Snapchat. Väl där kan den som söker jobbet få på sig en virtuell McDonald’s-uniform och skicka in en 10 sekunders video om varför de vore perfekta för jobbet.
Resultaten för kampanjen har blivit oerhört bra. Bara under tre första dagarna nåddes 312 miljoner människor världen över, genom PR via globala nyhetskanaler. Efter bara två dagar anställdes den första medarbetaren när över 3000 Spaplications kom in de första 24 timmarna. Det var fyra gånger högre än det normala antalet ansökningar.
Snapchat själva använder geofilter för att attrahera talang från tech-konkurrenter
Practice what you preach! Snapchat har tagit uttrycket till sig och använder sin egen app för att attrahera talang. Målet är att rekrytera från exempelvis Uber, Airbnb och Pinterest. Konkurrensen om kompetenta medarbetare på techbolagen är riktigt hård och genom kreativa geofilter har Snapchat försökt attrahera nya medarbetare.
En person som arbetar på Ubers huvudkontor i San Francisco upptäckte ett nytt geofilter i Snapchat 2015. Filtret var tydligt riktat till Ubers anställda med budskapet ”This place driving you mad?” och en grafik som visade bilar köra på en karta i form av Snapchats logotyp.
Liknande filter har kunnat ses av anställda på Aipbnb (Not sleeping well?) och Pinterest (Feeling pinned down?).
Vi vet ingenting om hur det gick för Snapchat i deras försök att stjäla talang från tech-konkurrenterna. Men det visar varje fall hur Snapchat kan användas för att hitta nya vägar till nästa superstjärnan på företaget.