Att Instagram är stort, populärt bland unga, växer bland äldre och ständigt utvecklas är allmänt känt. Här har vi letat reda på statistik som vi tror att du inte känner till sedan tidigare och som är relevant specifikt för företag!
Fler än 4 av 5 har använt Instagram för att upptäcka nya varumärken
Instagram är ett otroligt verktyg för människor att hitta nya varumärken. 83% av personerna som har svarat på Instagrams undersökning har använt plattformen för att upptäcka nya varumärken, produkter eller tjänster. Förutom det menar 81% att de använder Instagram för att researcha produkter eller tjänster och 80% menar att de använder Instagram för att fatta sitt köpbeslut.
Genom att skapa meningsfullt innehåll för din målgrupp har du sannolikt många nya kunder att hämta!
44% använder Instagram för att shoppa varje vecka
Det är bara några år sen Instagram lanserade sin shoppingfunktion, men den har redan tagit e -handelsvärlden med storm. Enligt Instagram for Business undersökning använder 44% av användarna varje vecka plattformen för att handla genom bl.a Shop tag.
90% av Instagrams användare följer minst ett företag
Instagram själva beskriver sig som en plats för dig att växa ditt community och fördjupa din anknytning med befintliga och framtida kunder. Du ska inte tveka på din satsning på sociala medier. Var modig, våga sticka ut, skapa, testa, utvärdera och anpassa – dina kunder vill lära känna ditt varumärke!
Den genomsnittliga klickkostnaden är 7 – 10,25 kronor
Även om den genomsnittliga klickkostnaden är förhållandevis låg kan den såklart variera beroende på vilken bransch du verkar i. Dessutom påverkar flera faktorer priset; årstid, tid på dygnet, annonsplacering och målgrupp är några av de faktorerna. Vissa hårt konkurrensutsatta branscher kan ha så höga klickpriser som 50 kr.
Frågan du måste besvara är hur mycket ett klick är värt för just ditt företag. Om du är bra på att mäta och analysera behöver det inte vara svårare än att räkna baklänges! Kanske visar det sig att klick från annonseringen på Instagram genererar fler nya kunder eller köp än klick från andra kanaler. Isåfall kan det motivera en högre klickkostnad. I allra bästa fall får du både lägre klickkostnad och fler köp!