Kriget i Ukraina prövar marknadsförares förmåga att adressera kriser på ett meningsfullt vis, Ryssland har blockerat Facebook och ett team av digitala marknadsförare använder programmatic ads för att kringgå rysk censur.
Kriget i Ukraina prövar marknadsförares förmåga att adressera kriser på ett meningsfullt vis
I en undersökning av Gartner svarar 8 av 10 konsumenter att de vill se företag vidta konkreta åtgärder för att adressera Rysslands invasion av Ukraina. Men att bara pausa sin marknadsföring eller göra ett uttalande räcker inte.
Efter två års pandemi bör de flesta organisationer vara väl förberedda på just krishantering. Samtidigt är varje situation ny och det är viktigt för varje företag att göra en noggrann utvärdering innan man tar beslut.
Hela 60% av de 281 tillfrågade i undersökningen anser att företag bör ompröva om man alls bör göra affärer med Ryssland eller med ryska partners.
Läs hela artikeln här: Ukraine war tests whether marketers can address crisis meaningfully
Ryssland har blockerat Facebook
Jag besökte faktiskt Moskva och St. Petersburg för bara ett par år sedan. På Facebook har jag ett antal ryska vänner. I början av invasionen såg jag hur de skrev kritiskt om Rysslands agerand och hur profilbilder byttes ut mot den ukrainska flaggan. En dag tystnade det och beskedet som många hade väntat på kom: Ryssland blockerar Facebook helt.
Det påstods vara ett svar på att Facebook har begränsat rysk statsmedia på sin plattform. Ytterst är det bara ytterligare ett steg på vägen mot att ta total kontroll över informationsflödet som sker parallellt med att fria medier stängs ned och demonstranter fänglsas i massor.
Ett team av digitala marknadsförare använder programmatic ads för att kringgå rysk censur
Ett team bestående av fler än 20 digitala marknadsförare från bl.a Storbritannien köper annonser i Ryssland som leder till oberoende medier. Detta för att motverka desinformation som sprids via rysk statsmedia.
Teamet drog igång i slutet av februari och hittills har de nått 2 mijoner människor i Ryssland varav 42 000 har klickat på annonserna.
För att ha en ordentlig annonsbudget att arbeta med har grundaren Rob Blackie crowdfundat över £30 000. Han har över 25 års erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring och till Campaign säger han att han hoppas att fler ska haka på initiativet för att skala upp det.
Läs mer här: ‘Independent news’: initiative uses programmatic ads to bypass Russian censors