Snapchats AR-shopping visar framtiden för social commerce, Spoify uppträder mer förvirrat än nånsin kring Joe Rogan och PriceRunner stämmer Google på 2,1 miljarder euro (!)
Snapchats AR-shopping visar framtiden för social commerce
Snapchats lansering av uppdaterade funktioner för shopping är ytterligare ett tecken på att sociala medier har en ljus framtid inom e-handel.
Initiala tester av en ny “katalogdriven” shoppinglins med återförsäljaren UltraBeauty och makeup-varumärket MAC Cosmetics visade positiva resultat för AR-linser som företag kan länka direkt till sin produktkatalog. UltraBeaty genererade 6 miljoner dollar i försäljning och 30 miljoner produktprovningar, medan MAcs shoppinglins provades 1,3 miljoner gånger.
Läs hela artikeln här: Snapchat’s AR shopping upgrade points to social commerce future
Spoify uppträder mer förvirrat än nånsin kring Joe Rogan
Spotify har fått kritik från flera håll i kommunikationsbranschen kring hur man har hanterat krisen som uppstått kring Joe Rogans podcast. Listan över artister som valt att lämna plattformen växer och det gör även antalet kunder som väljer att säga upp tjänsten.
I takt med att krisen har utvecklats så har även Spotifys behandlibg av sin podcast-stjärna förändrats. Ena dagen har de hävdat att de bara är en plattform och att alla kreatörer behandlas lika. Nästa dag erkänner de att de har hemliga diskussioner med Joe Rogan och tar bort avsnitt på grund av kritik över språkbruk och åsikter som framförs i podden. Det här agerandet menar många underminerar Spotifys narrativ om hur de interagerar med Rogan och andra kreatörer.
PriceRunner stämmer Google på 2,1 miljarder euro (!)
PriceRunner anklagar Google för att fortsätta bryta mot EU-kommissionens dom från 2017. Domen förbjuder Google att systematiskt premiera sin egen prisjämförelsetjänst framför andra, såsom PriceRunner.
För detta kräver nu alltså PriceRunner Google på 2,1 miljoner euro. För att backa upp sina anklagelser har PriceRunner anlitat Grant Thornton som har gjort en omfattande studie. Studien visar att priserna som visas i Googles egen prisjämförelsetjänst kan vara 16-37% högre i populära kategorier som kläder och skor. För andra typer av kategorier handlar det om priser som är 12-14% högre jämfört med andra prisjämförelsetjänser. Detta, menar PriceRunner, leder till att konsumenter får betala överpriser för varor de köper genom Google Shopping.
Läs mer om tvisten: Google sued in Europe for $2.4BN in damages over Shopping antitrust case