MICRO MOMENTS – SMÅ MEN VIKTIGA TILLFÄLLEN

Publicerat
January 27, 2020
Författare
Oskar Wennberg

De smarta telefonernas intåg och utveckling har kraftigt förändrat hur vi interagerar med varumärken. Idag använder 87 % av svenskarna internet via mobilen varje dag. Ofta handlar det om det som kallas för micro moments. 

I snitt 150 gånger om dagen plockar vi upp telefonen för att göra något – kolla nyheter, recept, adresse, scrolla snabbt genom flödet etc. Ofta sker det på ren instinkt. Över hälften av gångerna vi plockar upp vår telefon använder vi den mindre än 30 sekunder. Det är de här tillfällena som kallas för micro moments. 

Vill du vinna fler kunder? Se till att vara bäst på att leverera just det konsumenten vill ha, när de vill och var de vill. Det är nämligen precis det vi förväntar oss. 

Fyra olika micro moments

De här korta men oerhört viktiga tillfällena har Google delat in i fyra kategorier:

  • I want to know: Detta är tillfällen då konsumenten söker efter information. Kanske vill de veta mer om en specifik vara eller tjänst? Exempelsök: Volvo krocktest
  • I want to go: Konsumenten letar efter information om en specifik plats eller affär. Exempelsök: Bilhandel nära mig
  • I want to buy: Konsumenten behöver hjälp att fatta ett beslut. Det vanligaste är att kolla olika reviews. En studie har visat att 82% av smartphone-användare plockar upp telefonen i butiken för att få hjälp med att fatta ett köpbeslut.
  • I want to do: Konsumenten söker efter instruktioner relaterat till en specifik uppgift eller ett problem. How to-videos på youtube är bland de vanligaste lösningarna. Exempel: Hur gör jag den perfekta pannkakan?

De här tillfällena sker hela tiden, dygnet runt. Din målgrupp vill veta saker, besöka platser, handla och göra saker. Frågan är om du är bäst på att ge de det de vill ha?

Varumärkesbyggande och säljdrivande

Som konsumenter är vi inte särskilt lojala. Enligt Google börjar 90 % av användarna en sökning efter en produkt de vill köpa utan att ha ett specifikt varumärke i åtanke. 

Till och med när konsumenten har ett specifikt varumärke i åtanke har det visat sig att en tredjedel väljer ett annat varumärke för att de kunde förse konsumenten med rätt information vid rätt tidpunkt. Du har alltså en möjlighet att plocka kunder från konkurrenterna genom att fånga upp de i ett micro moment. 

Det har också visat sig att du kan öka varumärkeskännedomen bara genom att synas i sökresultat i mobilen. Mer än hälften av smartphone-användarna har upptäckt nya varumärken genom sök i mobilen. 

Att fånga upp målgruppen i deras micro moments blir bara viktigare och viktigare. Det är inte bara en del av din sökstrategi. I förlängningen handlar det om upplevelsen av hela ditt varumärke som du kan påverka genom att finnas på rätt plats, vid rätt tillfälle och på rätt tidpunkt.