Här får du svar på vad en webbyrå vanligtvis gör, hur de arbetar och vad som är viktigt för dig som kund att tänka på. Genom att vara väl förberedd inför ditt byråval ger du både dig och byrån rätt förutsättningar för ett lyckat samarbete!
Med AgencyMatch matchas dina behov mot hundratals byråer. Du får professionell vägledning för att snabbt hitta de byråer som bäst kan svara upp mot dina krav och ambitioner. För dig som uppdragsgivare är tjänsten kostnadsfri.
De allra flesta webbyråerna kan hjälpa dig med det mesta som har med din webbplats att göra, från strategi och design till produktion, underhåll och förvaltning. Däremot är det många renodlade webbyråer som inte arbetar med själva innehållet, dvs. text och bild. Fokuset ligger istället på olika typer av design, funktion och själva utvecklingen.
Många byråer är specialiserade på ett specifikt CMS, som WordPress, EpiServer eller Sharepoint. Om du är osäker kring vilket CMS som passar dig bäst kan det vara en god idé att göra en förstudie med syfte att reda ut vad som passar er bäst beroende på syftet och målet med webbplatsen, innan du väljer webbyrå.
Webbyråer kan också hjälpa dig att göra rätt val av hosting baserat på dina behov. Vissa byråer har egna lösningar för hosting medan de allra flesta kan rekommendera den lösningen som passar dig bäst.
Vi har hjälpt många företag att välja rätt webbyrå. Stora och små, B2B och B2C, globala och lokala. Oavsett hur dina behov ser ut så har vi rätt byrå för dig.
Att arbeta agilt har blivit mer eller mindre standard inom webbutveckling. De två mest kända metoderna är Scrum och Kanban. Istället för att göra tekniska specifikationer in i minsta detalj från början sätter man upp mål och visioner med funktionaliteten. Sedan arbetar utvecklarna i korta iterationer, eller sprinter, för att kunna göra fungerande delleveranser som testas allt efterhand som de färdigställs. Genom att arbeta på det här viset kan du prioritera de funktioner som är viktigast just nu och säkerställa att ni utvecklar med användaren i fokus. Efter varje genomfört sprint hålls också ett möte med syfte att utreda vad som kan bli bättre inför nästa sprint. På så sätt utvecklas samarbetet och kvaliteten höjs.
Innan utvecklingen sätter igång krävs nästan alltid någon form av förstudie. Webbyrån måste lära sig och förstå din affär, din målgrupp och hur de beter sig på nätet, vad syftet är med din webbplats och vilka mål du har. Först då kan byrån börja tänka kring design och funktionalitet. I förstudien definieras allt detta. Tillsammans hjälps ni, utifrån budget, åt att prioritera vilka funktioner som är viktigast och därför ska utvecklas först.
Som kund är det viktigt att du sätter noggrant in i den projektmetod som byrån föreslår att ni ska arbeta efter. Om du är väl förberedd kommer arbetet att flyta på enklare och du går in i samarbetet med rätt förväntningar.
Beroende på vilken inriktning byrån har kan yrkesrollerna variera en del. Nedan är de allra vanligaste.
Projektledare – Ansvarar för att driva projektet framåt och är ofta din främsta kontakt in mot utvecklingsteamet.
Front-end utvecklare – Utvecklar det som du ser i din webbläsare, gränssnittet.
Back-end utvecklare – Utvecklar det du inte ser i din webbläsare men som sker i bakgrunden, ofta på databas- och servernivå.
UX-designer – UX står för User Experience. UX-designern ansvarar alltså för att designen av webbplatsen har användaren i fokus så att användarupplevelsen blir enkel och positiv.
Designer – Arbetar med att designa de grafiska elementen på din webbplats så att de går i linje med din grafiska profil.
Det finns en rad faktorer som påverkar priset på din nya hemsida. Beroende på vilka krav du har kan hemsidan kosta allt från ett par tusen till miljoner kronor. För de flesta företag har hemsidan blivit affärskritisk och navet i marknadsföringen. Därför är det också värt att investera de extra kronorna vid utvecklingen av en ny hemsida.
Det absolut viktigaste du ska göra innan du börjar leta efter en webbyrå är att ha klart för dig vad syftet med hemsidan ska vara, vilka målsättningar du har och vilka krav avseende funktionalitet du har. Och vilken budget du har. Även om den byrån du i slutändan väljer att samarbeta med kan hjälpa dig att göra en mer detaljerad kravspec har du som inköpare ett ansvar att göra så mycket förarbete du kan. Det kommer att spara både dig och byrån tid.
När du har detta klart för dig är det dags att börja leta efter en byrå som kan svara upp mot dina krav och önskemål.
Det finns en uppsjö av webbyråer som erbjuder ”billiga hemsidor” som är baserade på färdiga mallar, eller teman. Huruvida detta är rätt väg för dig att gå avgörs egentligen mest av din budget. Om du har möjlighet att anlita en webbyrå som bygger din hemsida från grunden rekommenderar vi det starkt. Hemsidan kommer att bli säkrare, du behöver inte kompromissa med designen och du har full kontroll över koden som utgör hemsidan. Men om din budget inte tillåter det kan ett färdigt tema vara rätt för dig.
En av de största faktorerna som påverkar priset är hur mycket innehåll du bidrar med själv kontra hur mycket som byrån förväntas ta fram. Om du redan har texter, bilder och andra former av innehåll klart kommer prislappen att bli mindre än om byrån ska ta fram även detta. I det fallet att du behöver hjälp med utveckling av innehållet måste du också säkerställa att de byråer du kontakta faktiskt kan göra detta då det inte är alla webbyråer som arbetar med innehåll.
Enkelt uttryckt: ju fler sidor desto högre pris. Inte så konstigt egentligen. En större hemsida med flera sidor tar fler timmar att bygga och därmed ökar priset.
Behöver du kontaktformulär? Betalningslösning? Möjlighet för kunder att skapa en profil? Koppling mot sociala medier? Varje funktion som adderas till din kravlista kommer att påverka priset. Därför är det avgörande att du listar vilka funktioner du behöver innan du börjar kontakta byråer för att få offerter eller att du har genomfört en förstudie som definierar detta. Först då är det möjligt för byrån att kunna räkna på ett pris.
Som du märker kan det vara ganska snårigt att komma fram till vilken webbyrå som passar bäst för just dina behov. Här får du tips kring vad du ska tänka på när du ska välja webbyrå.
Fundera över vad som har lett fram till att ni nu är i behov av en ny webbplats. Vilka utmaningar står ni inför som webbplatsen ska lösa? Försök att fokusera på utmaningen snarare än på det du tror är lösningen i form av funktion, design och innehåll. Det är såklart bra om du har en vision för vad du vill uppnå, men lösningen är byråns jobb och det som de gör allra bäst.
Försök också att definiera målsättningar. Det kan vara rena siffror i form av leads, sälj, besökare eller något annat. Om du har svårt att sätta siffror på målen kan en bra webbyrå hjälpa dig med det som en del av samarbetet. Då räcker det att du beskriver dina mål i ord, exempelvis “generera leads”.
Utan att tänka för mycket på en färdig lösning är det bra om du kan skriva ner vad som måste rymmas inom din budget. På så sätt vet byrån redan från början vad som är viktigast att prioritera. Försök också att beskriva varför dessa är krav. Kanske kan byrån komma med en bättre lösning?
Av rädsla för att bli lurade väljer många företag att inte kommunicera sin budget i ett tidigt skede av en byråvalsprocess. Det är helt fel! För att kunna lämna seriösa och genomtänkta offerter behöver byråerna en budget att förhålla sig till. Risken är annars att du slösar både med byråns och din egen tid. Om du har gjort din research och kontaktar seriösa byråer kommer du att få seriösa svar.
Kärt barn har många namn! Det är nämligen inte bara webbyråer som kan bygga webbplatser. I synnerhet bör du även titta på digitalbyråer. Men även bolag som kallar sig för reklambyråer eller kommunikationsbyråer kan ha kompetensen som du behöver. Tittar du bredare kan du dessutom få ut mer av samarbetet hos en och samma byrå. Vad som passar dig bäst är en fråga om din vana av att hantera byråsamarbeten – trivs du med att arbeta med flera specialistbyråer eller en fullservicebyrå?