Varsel, konkurser och en förlorad vår, men också nya möjligheter och ökad efterfrågan på digital kompetens. Sebastian Holm, VD på BONZAI AgencyMatch, delar med sig av sina tankar kring hur Covid-19 har påverkat den svenska byråbranschen. Du får också tips kring hur du som inköpare av byråtjänster ska tänka i höst.
– Trots en stormig vår som nog inte kan liknas vid något annat, känner jag ett lugn inför hösten. Min känsla är att företagen står redo att kavla upp ärmarna ordentligt för att ta igen det som för många innebar en förlorad vår. Nu är det resultat som räknas, inget annat, säger Sebastian.
Hur har pandemin påverkat byråerna?
– Tråkigt nog har vi sett ett antal konkurser, men också många byråer som har tvingats dra ner på personal. Att dra ner på personalstyrkan har varit ett nödvändigt ont för att få affären att gå runt. Samtidigt drog nog vissa lite väl hårt i handbromsen och kan eventuellt se fram emot ökade marginaler när intäkterna inte riktigt minskade så mycket som ma hade räknat med.
– En naturlig följd av konkurser och varsel är stora rörelser bland kunderna. Man är helt enkelt tvungen att hitta en ny byrå eftersom den gamla inte finns kvar. Det blir också naturligt för en kund som förlorar sin arbetsgrupp på grund av varsel att se sig om efter en ny byrå. Man får inte glömma att vår bransch fortfarande är oerhört relationsbaserad.
– Vi tror också att vi kommer att få se flera fusioner och uppköp under det närmsta året. Byråer som har klarat sig bra genom krisen kommer att se möjligheterna med att växa genom uppköp.
Vilka byråer har klarat sig bra genom krisen?
– Vi ser en tendens till ökad efterfrågan på digital kompetens i alla former. Både inom webb- och systemutveckling och inom digital marknadsföring. Byråer som är duktiga inom de områdena har klarat sig bättre än andra. Förmodligen är det ett resultat av att många företag nu tvingas ställa om mer digitalt när målgruppens beteenden förändras. Pandemin har på många sätt accelererat digitaliseringen.
– Byråer som har klarat sig väl genom krisen har ett gyllene läge på många sätt. Det handlar inte bara om kunderna som byter byrå. Man har också en enorm möjlighet att knyta till sig nyckelkompetenser som just nu står utan jobb.
Hur arbetar ni på AgencyMatch för att hjälpa era kunder i höst?
– Under sommaren har vårt fokus legat på att vidareutveckla vår plattform. Snart kommer det att bli ännu smidigare att hitta rätt byrå med AgencyMatch. Vi har förbättrat allt från flöden och design till uppdatering av byråers profiler. Det hjälper kunden att enklare beskriva sina behov och det hjälper oss att göra ännu bättre matchningar.
Hur ska man som inköpare tänka nu i höst?
– Det är en svår situation. Som kund måste man känna stabilitet. Vacklar byrån så påverkar det resultatet, vilket inte får hända. Nu är det kanske viktigare än någonsin att säkerställa att man arbetar med rätt människor. Jag rekommenderar alla att göra en ordentlig genomlysning av sina behov och utmaningar för att säkerställa att byråerna man samarbetar med verkligen kan erbjuda rätt kompetens. Mycket kan ha förändrats senaste halvåret hos den byrån du samarbetar med så ta ett ordentligt grepp om situationen. Vilken personal har fått gå? Hur planerar byrån att arbeta i höst för att erbjuda stabilitet?
– Om någon kompetens saknas eller om bärande personer i arbetsgruppen har lämnat byrån är det läge att se sig om efter alternativ för att jämföra.