Så fungerar AgencyMatch

Sedan vi startade 2015 har kunder inom alla möjiga branscher valt att använda AgencyMatch. Med hjälp av både kunder och byråer har vi utvecklat och förfinat matchningsprocessen till vad den är idag.

Beskriv dina behov

Rätt kompetens för varje steg på din varumärkesresa

Din varumärkesresa pågår ständigt, och du befinner dig just nu på en specifik punkt. Oavsett var du befinner dig matchar vi din verksamhet med rätt kompetens – noggrant och effektivt, alltid med människan i fokus. Vi finns till för dig som har höga ambitioner och som vill säkerställa att du gör rätt val. 

Ett byråsamarbete följer nästan alltid samma process, oavsett om det handlar om varumärke, kommunikation, webb, PR eller digital marknadsföring.

Strategi

Först etableras en grundläggande strategi som visar vart ni ska och hur ni ska ta er dit.

Idé & Koncept

Strategin omvandlas till ett koncept. För webb handlar det om moodboards, wireframes och designförslag. För reklam utvecklas kreativa koncept som ska genomsyra er kommunikation.

Produktion

Webbutveckling, design, copywriting, fotografering, filmande, editering, original – beroende på hur projektet ser ut och var på resan du befinner dig kan du komma att behöva en stor variation av kompetenser.

Lansering och distribution

Äntligen dags för lansering och distribution via betalda och förtjänade kanaler som Google, Meta, YouTube, TikTok, poddar, tidningar, radio och TV.

Mätning, uppföljning och optimering

Nyckeln till långsiktig framgång är mätning, uppföljning och optimering. Det hjälper er att förstå resultaten och hur ni kan nå ännu högre framåt.

Vi skapar ett hållbart samarbete som hjälper dig nå både kort- och långsiktiga mål.

Redo att komma igång?

Du är bara några knapptryck bort från första steget mot det perfekta byråsamarbetet

Beskriv dina behov

Vår arbetsprocess – steg för steg

1. Behovsanalys och uppdragsbeskrivning

Processen börjar med en djupgående behovsanalys där vi tillsammans identifierar dina mål och krav, både på kort och lång sikt. Denna analys sammanfattas i en uppdragsbeskrivning som du godkänner. Den fungerar som riktlinje för resten av processen, och säkerställer att vi har en gemensam grund att stå på.

2. Matchning med vårt byrånätverk

Vi matchar dina behov mot vårt breda nätverk av byråer, som alla är verifierade för sin expertis. Matchningen baseras bl.a på kompetens, erfarenhet, personalantal och hela vägen ner på individnivå i form av CV.n. Vi ser till att endast de mest relevanta byråerna blir tillfrågade baserat på din uppdragsbeskrivning. Dessa byråer får sedan en Request for Information (RFI), där de bekräftar sitt intresse och besvarar relevanta frågor.

3. Första mötet – Introduktion och fördjupad analys

De byråer som kvalificerar sig träffar ni i ett möte för att lära känna varandra. Mötet varar i cirka 1,5 timmar och innefattar en presentation av byråerna samt en fördjupad diskussion om dina behov. Målet är att byråerna efter mötet ska ha tillräckligt underlag för att skapa en detaljerad offert.

4. Andra mötet – Offertpresentation och beslut

Efter första mötet sammanställer byråerna sina offerter, som presenteras vid ett andra videomöte. Offerten följer en tydlig struktur som omfattar alla relevanta delar som pris och tidsplan. Du utvärderar förslagen och fattar ett välgrundat beslut.

Affärsmodell

För dig som uppdragsgivare är det helt kostnadsfritt att använda AgencyMatch. Vårt arvode baseras på en succes fee, där byrån betalar oss när ert samarbete påbörjas. På så sätt skapar vi en win-win-win för alla parter – ju bättre matchning vi gör, desto mer värde får både du och byrån ut av samarbetet.

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.