Att fatta beslut baserade på data istället för magkänsla är nyckeln till framgång i en digital värld. Lars och Emma från Fröjd delar sina insikter om varför ett målstyrt och datadrivet arbetssätt skapar transparens, stärker engagemang och driver mätbara resultat – och ger dig tre enkla steg för att komma igång.
Förresten! Du har väl inte missat webinaret med Lars och Emma? Du kan se det här: Hur man omvandlar data till kreativa lösningar och affärsmöjligheter.
Varför ska man arbeta målstyrt och datadrivet?
Att arbeta målstyrt och datadrivet innebär att beslut fattas baserat på objektiva insikter snarare än på magkänsla. Vi rekommenderar att för varje digital tjänst ta fram ett målramverk som klargör syftet med lösningen, vilka målgrupper den riktar sig till och vilka specifika effektmål ni strävar efter att uppnå. Datadrivet arbete skapar också transparens, vilket gör det möjligt för alla i organisationen att se vad som driver resultat och hur framgång kan mätas och uppnås. Dessutom bidrar det till att hela organisationen arbetar mot samma mål och att insatserna är fokuserade på att nå specifika, mätbara resultat – vilket ökar engagemanget.
Hur kommer man igång?
För att få till ett effektivt datadrivet arbetssätt måste man börja med att ta fram målsättningar för den digitala tjänsten. Målen bör ha en tydlig koppling till affärs- och verksamhetsmål för att säkerställa att den bidrar på ett bra sätt. Tre steg för att komma igång:
• Samlas och prioritera riktning ihop
• Sätt få men visionära mål
• Fundera på vad en konvertering är för er
Vilka utmaningar ser ni med att arbeta målstyrt och datadrivet?
Många av våra kunder upplever det som utmanande att hålla ordning på datan och tycker att det kan vara svårt att prioritera och paketera den på ett sätt som gör den användbar. Vissa har problemet att de inte mäter alls medan andra har problemet att de mäter alldeles för mycket. Vår rekommendation är att börja med att arbeta igenom målen för att sedan säkra relevanta mätpunkter.
Det kan också vara utmanade att få med sig hela teamet och få engagemang kring mål och mätning. Ett sätt att skapa bra förutsättningar är att vara tydlig med vem som äger vilken KPI och hur de ska följas upp. Det bidrar till att sprida ansvar, kunskap och engagemang.
Vilka verktyg och metoder rekommenderar ni för att komma igång med ett datadrivet arbetssätt?
Vi rekommenderar våra kunder att utgå från de här tre stegen för ett datadrivet arbetssätt:
• Tydlig struktur
• Engagerat ägandeskap
• Enkel och användbar uppföljning
Ett målramverk utgör grunden i våra datadrivna samarbeten. Det fungerar som utgångspunkt och sammanfattar syfte med lösningen, målgrupp och specifika effektmål. Med målramverket på plats kan vi sätta upp relevanta mätpunkter att utgå från när vi optimerar lösningar och tar fram kreativa förslag.
Vi rekommenderar också att demokratisera och tillgängliggöra datan. Ett bra sätt för att göra detta är att ta fram tydliga dashboards där medarbetare i organisationen snabbt och enkelt kan se hur ni ligger till gentemot målen.
Sammanfattning
Ett målstyrt och datadrivet arbetssätt handlar om att fatta välgrundade beslut som styr organisationen mot tydliga, mätbara mål. Genom att etablera ett målramverk, prioritera relevanta mätpunkter och göra data tillgänglig för hela teamet kan ni öka transparensen och engagemanget i er verksamhet. Med tydlig struktur, engagerat ägandeskap och enkel uppföljning lägger ni grunden för framgång. Börja smått, tänk stort och låt data visa vägen!