Contentstrategi – Vad är det?

2021-05-18 av Oskar Wennberg

Contentplan, contentstrategi, content marketing. Det är inte helt lätt att hålla begreppen isär. 

Innan vi pratar om contentstrategi måste vi reda ut vad content marketing egentligen är. Content marketing är en marknadsföringsmetod som är fokuserad på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och sammanhängande innehåll för att attrahera, engagera och påverka en specifik målgrupp i en önskad riktning. Målet är i slutändan ett eller flera specifika affärsmål. Innehållet som produceras kan vara bloggartiklar, video eller andra typer av innehåll. Innehållet ska publiceras i egna kanaler men du kan boosta ditt innehåll i köpt media.

Så, för att ta reda på vilket innehåll du bör producera, för vem du ska producera och i vilka kanaler du bör publicera behöver du en contentstrategi. När du skapar din strategi är det en stor fördel om du har koll på dina målgruppers köpresa och beteenden. Det är nämligen genom köpresan som du får svar på vilken typ av innehåll som målgruppen är i behov på beroende på var i köpresan man befinner sig.

Vad en contentstrategi ska innehålla varierar beroende på hur verksamheten ser ut, vilka målen är och mycket annat. Men det finns vissa grunder som varje fall alltid bör finnas med.

Mål

Att sätta upp tydliga mål som är mätbara är en förutsättning för nästan all marknadsföring. Är ditt mål ökad försäljning? Att attrahera och konvertera nya kunder? Öka försäljningen bland befintliga kunder?

Att tydligt definiera ditt mål med content marketing är det första du behöver göra för att komma vidare med innehållet i din strategi.

Målgrupper

Utgå från ditt mål när du definierar dina målgrupper. Vilka är personerna som du främst ska påverka för att nå ditt mål?  Kanske har du gjort analys tidigare av vilka personerna i dina målgrupper är, hur de beter sig och vad deras behov är. Du kanske redan har färdiga personas. Om inte, så är det bra att arbeta fram det.

Innehåll

Fundera över vilken typ av innehåll som respektive målgrupp är i behov av i de olika delarna av köpresan och försök att hitta gemensamma beröringspunkter. På så sätt identifierar du vilket innehåll du bör producera. Hur kan ni genom innehåll skapa värde för era olika målgrupper? Innehåll kan vara allt från bloggartiklar, webbserier till poddar och kundtidningar.

Kanaler

Eftersom du nu vet hur din målgrupp ser och vilket innehåll du ska producera ut kan du också ta reda på var de rör sig. Är det på Facebook? På LinkedIn? Youtube? Beskriv noggrant hur du planerar att agera och vilka olika delmål du har i respektive kanal.

Välj rätt byrå för din contentstrategi

Valet av byrå för utvecklingen av din contentstrategi är oerhört viktigt. Här har vi samlat tips till dig som ska välja contentbyrå:

Contentbyrå – Så väljer du rätt

Ta chansen och uppgradera
era byråsamarbeten idag.