Danish Crown valde fullservicebyrån Dear Friends med hjälp av AgencyMatch. Läs caset här nere 👇
– Trots många år i branschen och ett stort nätverk kände vi att vi behövde hjälp med att samla oss internt, selektera och identifiera våra behov. Dessutom behövde vi se över våra behov med nya ögon och jag blev rekommenderad av en tidigare kollega att kontakta AgencyMatch, säger Sara Johansson, Marketing & Business Development Manager på Danish Crown.
Byråvalsprocessen inleddes med ett möte där vi stämde av och konkretiserade Danish Crowns behov. Mötet resulterade i en uppdragsbeskrivning som Danish Crown fick godkänna innan matchningen påbörjades.
– Att administrera en byråvalsprocess är tidskrävande och det är lätt att fastna i gamla hjulspår. Det är också svårt att veta vilka byråer som faktiskt matchar våra specifika behov. AgencyMatch hjälpte oss med allt från att samla in byråer baserat på vår brief, till att administrera möten och presentationer. Samarbetet fungerade väldigt bra, säger Sara Johansson.
– Danish Crown behövde en snabb, flexibel och hands on byrå som samtidigt skulle ha förmågan att tänka strategiskt. Detta för att ta fram en ny kommunikationsplattform för ett av sina varumärken och sedan jobba ut denna i kampanjer under året med målsättning att stärka varumärket och driva försäljning. För oss var det ett väldigt roligt uppdrag som ställde stora krav på ett högkvalitativt urval av byråer och en effektiv process, säger Sebastian Holm, VD och projektledare på AgencyMatch.
Danish Crowns behov matchades mot byråerna i AgencyMatchs databas. Byråer som matchade fick även beskriva sin erfarenhet inom FMCG, lämna in CV:n på anställda med särskilt relevant kompetens och två relevanta case. När matchningen var slutförd kunde vi presentera fyra byråer som alla kunde svara upp mot Danish Crowns behov och krav.
– Vi är så glada att den här typen av upphandling finns. Både för uppdragsgivaren att kunna få en byrå som verkligen passar dem men också för oss som byrå då det tar lång tid att få in nya kunder, säger Ulrika Sohtell, strateg och kundansvarig på fullservicebyrån Dear Friends.
– Urvalet av byråer som AgencyMatch presenterade för oss höll mycket hög kvalitet och kändes handplockade för just våra specifika behov. Till slut var det väldigt väldigt små marginaler som avgjorde, mycket tack vare den höga kvaliteten på samtliga byråer vi träffade. Dear Friends kunde visa att de hade förstått uppdraget och vågade vara väldigt specifika i sin rekommendation till oss. Vi hade också erfarenhet av att arbeta med vissa personer på byrån sedan tidigare, vilket gjorde oss trygga i vårt val, berättar Sara Johansson.
– Att byråerna känns handplockade beror på att de är just det, handplockade! När en kund uttrycker det så tydligt gör det att vi kan vara säkra på att vår matchningsprocess verkligen fungerar. Det är det bästa betyget vi kan få, säger Sebastian Holm.
– Första mötet var väldigt trevligt och vi kände snabbt att vi hade en gemensam bra dialog och att det var en bra diskussion kring framtid och eventuella utmaningar. Vi bemöttes väldigt professionellt och trevligt och det var lite extra kul att en av uppdragsgivarna var en tidigare kund till mig, det gav en bra känsla av att jag visste att de var bra att jobba med. AgencyMatch fanns hela tiden med i dialogen om något skulle ha kommit upp, vilket är bra, säger Ulrika Sohtell.
– Samarbetet med Danish Crown känns väldigt bra. Vi jobbar såväl strategiskt som med första kampanjen och har redan hunnit med ett flertal möten tillsammans. Bra dialog och högt i tak! Superkul verkligen, avslutar Ulrika Sohtell.
LÄS MER: Sprell valde Futurniture för etableringen i Sverige
GØL är ett av Danish Crowns varumärken som erbjuder korv, salami, snacks och leverpastej.
Besök GØLs hemsida